Τι δεν ξερεις για την καφεϊνη; Πως επιδρα στον οργανισμο σου

Δευτέρα, 02/10/2017

 

Mερικές σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αρνητική επιρροή του συστατικού αυτού στο σώμα και στην καθημερινότητά μας, χρήσιμες για όσες από εμάς το παρακάνουμε με την κατανάλωσή του

Είναι γεγονός πως η καφεΐνη είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα «τονωτικά» που καταναλώνει ο μέσος άνθρωπος στην καθημερινότητά του και μάλιστα σε ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει τεράστια άγνοια γύρω από το πώς λειτουργεί η καφεΐνη στον οργανισμό μας. Αυτές είναι μερικές σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την αρνητική επιρροή του συστατικού αυτού στο σώμα και στην καθημερινότητά μας, χρήσιμες για όσες από εμάς το παρακάνουμε με την κατανάλωσή του.

 

Είμαστε πλήρως εξαρτημένοι: Όσο κι αν μας φαίνεται δύσκολο να το παραδεχτούμε, οι περισσότερες από εμάς αντιμετωπίζουμε μια έντονη εξάρτηση από την καφεΐνη, είτε αυτή προέρχεται από τον καφέ, είτε από το τσάι. Είναι τόσο έντονα ενταγμένη στην καθημερινότητά μας, που δεν μπορούμε να διανοηθούμε να ξεκινήσουμε τη μέρα μας χωρίς αυτή, ενώ αποτελεί και μια ιεροτελεστία συνδεδεμένη με την κοινωνική μας ζωή, καθώς βγαίνουμε για καφέ για να δούμε τους φίλους και την οικογένειά μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο μέσος άνθρωπος να περνά μήνες, χρόνια, μέχρι και δεκαετίες χωρίς να αποφύγει την καφεΐνη για έστω μία μέρα, κάτι που μας δίνει να καταλάβουμε πόσο ισχυρή είναι.

 

Ο καφές περιέχει περισσότερη καφεΐνη από τα αναψυκτικά: Το ρόφημα του καφέ, αν και φαίνεται αθώο σε σχέση με τα αναψυκτικά που καταναλώνουμε, περιέχει 2 με 3 φορές περισσότερη καφεΐνη από αυτά. Γι’ αυτό πρέπει να ελέγχουμε τις ποσότητες που καταναλώνουμε καθημερινά και να μην πίνουμε πολύ βαρύ καφέ.

 

Ένας δυνατός καφές την ημέρα είναι αρκετός: Η κατανάλωση μιας κούπας δυνατού καφέ την ημέρα ισοδυναμεί με 3 κουτάκια αναψυκτικού ή 100 mg καφεΐνης. Αυτά είναι αρκετά για να επιτευχθεί η συγκέντρωση και η ευεξία του ανθρώπου σε καθημερινή βάση. Αν βέβαια έχεις αναπτύξει εξάρτηση από την καφεΐνη, η κατανάλωσή της μπορεί να αγγίξει και τα 400 mg την ημέρα χωρίς να αποβεί βλαβερή, ανάλογα φυσικά και από το μέγεθός σου, γενετικά στοιχεία και άλλα. Επιπλέον, αν είσαι καπνιστής, ο οργανισμός σου επεξεργάζεται γρηγορότερα την καφεΐνη, άρα χρειάζεται και περισσότερη για να «ξυπνήσει».

 

Η υπέρμετρη κατανάλωση δημιουργεί προβλήματα: Αν το παρακάνεις με την καφεΐνη κινδυνεύεις από διαταραχές στον ύπνο σου, δηλαδή αϋπνίες ή και απότομη διακοπή του, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί άγχος και πίεση, που σε κάνει να χρειάζεσαι ακόμη και αγχολυτικά φάρμακα ώστε να κοιμηθείς.

 

Είναι εύκολο να αποκτήσεις ανεκτικότητα στην καφεΐνη: Άλλο ένα αρνητικό στοιχείο γύρω από την καφεΐνη είναι ότι μπορεί εύκολα κανείς να τη συνηθίσει σε τέτοιο βαθμό που δε θα επωφελείται καθόλου από αυτή στη συγκέντρωσή του ή την αποδοτικότητά του στη δουλειά. Το καλό είναι πως σε αντίθεση με τα ναρκωτικά ή το αλκοόλ, η εξάρτηση από την καφεΐνη μπορεί να γίνει παρελθόν ακόμη και μια εβδομάδα μετά τη διακοπή κατανάλωσής της.

 

Προσοχή στην κρυμμένη καφεΐνη: Δυστυχώς η νομοθεσία σε πολλές χώρες του κόσμου είναι τόσο χαλαρή, που οι συσκευασίες πολλών καφεϊνούχων προϊόντων δεν αναγράφουν ότι περιέχουν το συστατικό αυτό, με αποτέλεσμα να καταναλώνουμε περισσότερη καφεΐνη από όση νομίζουμε σε καθημερινή βάση. Γι’ αυτό το λόγο, καλό θα ήταν να περιορίσεις την κατανάλωση των τροφίμων και ποτών που γνωρίζεις εκ των προτέρων ότι έχουν το συστατικό, ώστε να αφήσεις περιθώρια για τις υπόλοιπες τροφές που το «κρύβουν» μέσα τους.