Όλοι για έναν

Παρασκευή, 27/11/2015

 
"

Ενώ η Νέα Υόρκη συγκεντρώνει ένα πανόραµα της γλυπτικής παραγωγής του Picasso, το Παρίσι υπενθυµίζει ότι το καλλιτεχνικό του εκτόπισµα έχει διαστάσεις µανίας.

Ιερό τέρας καλλιτεχνική ιδιοφυΐα, τιτάνας της τέχνης. Κανένας χαρακτηρισµός δεν ακούγεται υπερβολικός στην περίπτωση του PabloPicasso, καθώς –πάνω από τέσσερις δεκαετίες µετά το θάνατό του– ο όγκος και η πολυµορφία του έργου του επιτρέπουν σχεδόν ανεξάντλητες αναγνώσεις.

Στη Νέα Υόρκη, το MoMA αφιερώνει έναν ολόκληρο όροφο στην έκθεση PicassoSculpture, συγκεντρώνοντας περίπου 140 γλυπτά του, από το πρώτο που δηµιούργησε το 1902 µέχρι κάποια από τα τελευταία έργα της δεκαετίας του ’60. Πολλά από αυτά συνιστούν ενότητες που ξανασµίγουν για πρώτη φορά αφότου εγκατέλειψαν το στούντιο του δηµιουργού, οι διαστάσεις κυµαίνονται από το µικροσκοπικό –ένα σκαλισµένο βότσαλο– στο µεγαλειώδες και τα υλικά περιλαµβάνουν οτιδήποτε µπορούσε να τραβήξει την προσοχή του. Οι κριτικές στο διεθνή Τύπο είναι διθυραµβικές, ενώ ακόµη και οι επιµελητές δηλώνουν συνεπαρµένοι από τη δυνατότητα να συγκεντρώσουν κάτω από την ίδια στέγη έργα που αναδεικνύουν µια όχι και τόσο προβεβληµένη πλευρά του.

Portrait de Picasso, Yan Pei-Ming ―2009, απότηνέκθεσηστο Grand Palais.

Chair, PabloPicasso ―Cannes, 1961, από το MoMA.

Marie-The?re?se au be?ret bleu, Pablo Picasso ―1937

Head(after Picasso)No XII, Andy Warhol ―1985

Woman with Flowered Hat, Roy Lichtenstein ―1963.

 

Στο Παρίσι, το GrandPalais φιλοξενεί την έκθεση Picasso.mania, συνδυάζοντας αντιπροσωπευτικά και πασίγνωστα έργα του µε δηµιουργίες καλλιτεχνών που µε τον έναν ή τον άλλο τρόπο «συνοµίλησαν» µαζί του, ένα επίµονοφαινόµενο στο οποίο οι διοργανωτές αποδίδουν µε χιουµοριστικό τρόπο διαστάσεις µανίας. Φαίνεται στο διαφηµιστικό βίντεο, όπου γυναικεία χέρια προσπαθούν σε παροξυσµό να σκίσουν τη µαρινιέρα ενός άντρα που θα µπορούσε να είναι ροκ σταρ, για να αποκαλυφθεί ο γυµνόςκορµός του Picasso στη φωτογραφία της αφίσας. Μαρινιέρα φοράει επίσης ένα γλυπτό του MaurizioCattelan µε ύψος µεγαλύτερο από δύο µέτρα, που παρουσιάζει έναν Picasso υδροκέφαλο και βλοσυρό, σαν υβρίδιο µεταξύ Μεσσία και actionhero, δίπλα στο οποίο ποζάρουν οι επισκέπτες για selfies. Από σταθερή αξία στο χρηµατιστήριο της τέχνης και σηµείο αναφοράς για µελετητές και δηµιουργούς, µέχρι συστατικό της σύγχρονης pop κουλτούρας, το όνοµαPicasso δεν έχει πάψει ποτέ να είναι επίκαιρο.

Picasso Sculpture: Έως 07/02/2016, www.moma.org | Picasso.mania: Έως 29/02/2016, www.grandpalais.fr

 

Photos: Andre Morin, Copyright Yan Pei-Ming, Adagp, Paris 2015. Courtesy Massino De Carlo, Milan/LondresEtGalerie Thaddeus Ropac, Paris/Salzbourg. Chair 1961, Musee National Picasso-Paris/2015 Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society (Ars), New York. Beatrice Hatala/Succession Picasso 2015. Collection Of Thaddaeus Ropac/The Andy Warhol Foundation For The Visual Arts, Inc./Adagp, Paris 2015. Estate Of RoyLichtensteinNewYork/Adagp, Paris, 2015