Science Fiction: Life με τους Jake Gyllenhaal και Ryan Reynolds

Δευτέρα, 29/05/2017

 

Με το Life, στο οποίο πρωταγωνιστούν ο Jake Gyllenhaal και ο Ryan Reynolds, επιβεβαιώνεται η ολική επαναφορά ενός είδους που χαιρετίζει καινούριες ιδέες και σαγηνεύει μεγάλα ονόματα.

Μετά την αλματώδη άνθηση της επιστημονικής φαντασίας στη διαστημική εποχή των ’60s, με αποκορύφωμα την Οδύσσεια του Διαστήματος ως ψυχεδελικό πρελούδιο της θρυλικής προσσελήνωσης της ακάτου του Apollo 11, ήρθε η αναπόφευκτη φθορά του είδους, με τους φανατικούς να κάνουν υπομονή, μέχρι που η ψηφιακή τεχνολογία έδωσε το πράσινο φως για τη δημιουργική ανασύνθεση γενναίων, νέων κόσμων. Κι αν υποθέσουμε πως το Matrix αποτελεί προπάτορα των υπερηρώων που κατακλύζουν αυτήν τη στιγμή τις μεγάλες οθόνες του 21ου αιώνα, τότε το Gravity του Alfonso Cuaron, μια μοναχικήπεριπέτεια τρισδιάστατης αιώρησης και αγωνιώδους έντασης στη στρατόσφαιρα, είναι το καίριο έναυσμα για μια πιο mainstream αναθεώρηση των σκεπτικιστών: εδώ και μερικά χρόνια, η επιστημονική φαντασία έπαψε να είναι το αποκλειστικό προνόμιο εξωγήινων δυνάμεων σε μακρινούς γαλαξίες, με παραμορφωμένους κακούς και δευτεροκλασάτους πρωταγωνιστές. Σε μια πιο γενική θεώρηση της βιομηχανίας, το θριαμβευτικό reboot του Star Wars, υπολογισμένο στην παραμικρή λεπτομέρεια και με σεβασμό στην παράδοση που κληροδότησε ο George Lucas στους επιγόνους του, δεν ήταν τυχαίο. Ετοιμαστείτε για το sequel των δοξασμένων γαλάζιων Avatar του James Cameron, που θα αιχμαλωτίσουν τις αίθουσες και το κοινό από το 2018 κι έπειτα…

 

life_movie_1

 

Το Interstellar, σχέδιο καρδιάς του MChristopher Edward Nolan, με πρωταγωνιστές τον Matthew McConaughey και την Jessica Chastain, έδειξε πως η λύση βρίσκεται στην κατανόηση του χρόνου και της μνήμης, και το δυσθεώρητο βρίσκεται μπροστά στα μάτια μας, παραπέμποντας ευθέως και σαφώς στην κλασική Επαφή, τη μεγάλη επιτυχία της Jodie Foster και επίσης του Matthew McConaughey. Στο περσινό Passengers, ένας άνδρας και μια γυναίκα ξυπνούν πριν από την προγραμματισμένη στιγμή, μένουν μόνοι κι έρημοι σε ένα τεράστιο διαστημόπλοιο με προορισμό μια καλύτερη ζωή σε κάποιο μακρινό πλανήτη, κάνουν αναγκαστικά παρέα και μοιραία ερωτεύονται, σε μια πανάκριβη αισθηματική περιπέτεια. Πρωταγωνιστές ήταν δύο από τους πιο αγαπητούς σταρ του πλανήτη Γη, η Jennifer Lawrence των Hunger Games και των ιδιοσυγκρασιακών κωμικών δραμάτων του David O. Russell, και ο Chris Pratt του Jurassic World (γνωστός και ως «Φύλακας του Γαλαξία», από την ταινία του 2014 και τη συνέχειά της, που βγαίνει στις αίθουσες στις 04/05). Όταν τους συνάντησα στο Βερολίνο, τον περασμένο Νοέμβριο, η διάχυτη αίσθηση της συνωμοτικότητας που είχαν αναπτύξει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ξεπερνούσε κατά πολύ τον επαγγελματισμό που καλούνταν να επιδείξουν προωθώντας την ταινία τους. Απαντούσαν βέβαια σε ερωτήσεις υπαρξιακές, για το μέλλον της ανθρωπότητας και την οικολογική συνείδηση του σεναρίου, ωστόσο ένιωθαν πιο άνετα ξεφεύγοντας με παιχνιδιάρικο τρόπο, σαν μεγάλα παιδιά που χάρηκαν ιδιαίτερα που δούλεψαν μαζί –και με το αζημίωτο– σε μια διαφορετική, υψηλής κλίμακας παραγωγή.

 

life_movie_2

 

Κι αν οι Lawrence και Pratt δεν μπορούσαν να κρύψουν τη χαρά τους για το ευτυχές συνταίριασμα, ο Ryan Reynolds με τον Jake Gyllenhaal μετέτρεψαν τις (πολλές) συνεντεύξεις τους σε κανονική παιδική χαρά. Δύο από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της νέας γενιάς, ο Καναδός ζεν πρεμιέ των ρομαντικών κομεντί και ο Αμερικανός αγαπημένος των εκλεκτικών ανεξάρτητων φιλμ (αποτελεσματικοί σε υβριδικούς συνδυασμούς) δεν είχαν γνωριστεί πριν από τα γυρίσματα του Life και δεν σταμάτησαν ούτε στιγμή να μακαρίζουν την τύχη, ή τον Θεό του Χόλιγουντ, που τους έφερε κοντά, σε ένα κλειστοφοβικό, απειλητικό θρίλερ στο διάστημα. Η ταινία του Daniel Espinosa τοποθετείται θεματικά και υφολογικά ανάμεσα στο επερχόμενο και αγρίως αναμενόμενο Alien: Covenant, σε σκηνοθεσία του Ridley Scott, και το προσωπικό δράμα του Gravity -μάλιστα, μια επτάλεπτη, φαινομενικά ενιαία λήψη μέσα στην άκατο, από τον έμπειρο διευθυντή φωτογραφίας Seamus McGarvey, ανταγωνίζεται την αντίστοιχη, βραβευμένη με Όσκαρ στο Gravity, του κορυφαίου Emmanuel Lubezki. Αντλώντας από το κλασικό πάθημα ιδιοφυών επιστημόνων που διαπράττουν εντελώς ηλίθια σφάλματα, ειδικά όταν έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με μια απόκοσμη οντότητα, το Life ξεκινά ως μία ακόμη ελπιδοφόρα αποστολή στον Άρη, που εξελίσσεται σε εκατόμβη, όταν μια εξωγήινη μορφή που εμφανίζεται στο μικροσκόπιο σκορπίζει τον πανικό, τον τρόμο και τον θάνατο. Αντί, λοιπόν, να αποκαλύψουν τα μυστικά ενός επεισοδιακού, φονικού ταξιδιού και να εναρμονιστούν με την ατμόσφαιρα κινδύνου και ζόφου, τα δύο όμορφα και γελαστά μεγάλα αγόρια προτίμησαν να  διασκεδάσουν συστηματικά τη σκοτεινιά και να μοιραστούν μια αυθεντική αλληλοεκτίμηση, σαν να πρωταγωνιστούν σε ένα bromance ή, αλλιώς, αδελφικό ρομάντσο. Οι πλακίτσες τους θαρρείς πως ξεπήδησαν από περισσευούμενες σκηνές του αναιδούς Deadpool, της τεράστιας επιτυχίας του Ryan Reynolds και της Marvel, που αναβάθμισε την comic φαντασία για παιδιά σε αχαλίνωτη, ακατάλληλη κωμωδία. Οι νέοι φίλοι μιμήθηκαν στις συνεντεύξεις τους το κομμάτι της ταινίας που αφορά τον  ενθουσιασμό της ανακάλυψης και τη χημεία που προϋποθέτει μια σφιχτή συντροφιά ανδρών, εγκλωβισμένων σε ένα σκάφος 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με συγκεκριμένο προορισμό, αλλά επικίνδυνες παραμέτρους.

 

Το στίγμα της πνευματώδους, ελαφριάς αντιμετώπισης που έδειξαν οι Gyllenhaal και Reynolds φανερώνει πως το είδος της επιστημονικής φαντασίας, με τις σύγχρονες παραλλαγές και τη σταθερή παρουσία τα τελευταία χρόνια, δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα, ούτε ένα φαινόμενο που φύτρωσε στις συγκυρίες, όπως τα θρησκευτικά έπη που ακολούθησαν τη σεπτή βία στα Πάθη του Χριστού του Mel Gibson, αλλά την ευπρόσδεκτη επιστροφή ενός ανεξάντλητου ιδιώματος, που μας υπενθυμίζει πως η έμπνευση βρίσκεται όταν το βλέμμα στρέφεται στα αστέρια. Άλλωστε, sci-fi και animation είναι οι μοναδικές κινηματογραφικές συμβάσεις όπου οι καταστάσεις ξεκινούν από το μηδέν και όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. The sky is the limit.

Κείμενο: Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος