Το κλασικο μαυρο φορεμα στο σινεμα

Παρασκευή, 06/10/2017

 

Το ιστορικό ένδυμα της πολυτελούς απλότητας και της γυναικείας χειραφέτησης στη μεγάλη οθόνη.

Την 1η Οκτωβρίου του 1926, ένα σκίτσο της Coco Chanel δημοσιεύεται στην αμερικανική Vogue. Είναι η πρώτη φορά που ανάμεσα στα χρωματιστά και πολυτελή κεντητά ρούχα, ξεπροβάλλει ένα λιτό μαύρο εφαρμοστό φόρεμα. Με έμπνευση από τα παιδικά της χρόνια στο ορφανοτροφείο και το απλοϊκό και άκαμπτο ρούχο των καλογριών που το διοικούσαν, η Chanel δημιούργησε ένα μαύρο ένδυμα που είχε ως βασικό του στόχο να είναι κομψό και ταυτόχρονα βολικό. Το κλασικό μαύρο φόρεμα έγινε από τότε σύμβολο της γυναικείας χειραφέτησης, χαρίζοντας απελευθέρωση από την τυραννία του κορσέ. Στη μεγάλη του ιστορική διαδρομή, αγαπήθηκε και έντυσε μερικές από τις πιο γοητευτικές femme fatale του κινηματογράφου.  

 

black_dress_06

 

Audrey Hepburn - Breakfast at Tiffany's, 1961

Το 1961 ο Hubert de Givenchy σχεδιάζει ένα μαύρο φόρεμα για την πρώτη σκηνή της ρομαντικής κομεντί Breakfast at Tiffany’s. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχε η επιστήθια φίλη του, Audrey Hepburn. Η σκηνή την έδειχνε έξω από το κατάστημα Tiffany & Co να πίνει καφέ και να τρώει ένα κρουασάν, φορώντας μια σικάτη δημιουργία που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πρωινή εικόνα. Η Hepburn υποδυόταν την Holly Golightly, μία νεαρή γυναίκα που περιφέρεται στη Νέα Υόρκη και συντηρείται από πλούσιους άντρες, ελπίζοντας ότι το πάρτι δεν θα τελειώσει ποτέ. Όταν όμως γνωρίζει τον ταλαντούχο συγγραφέα Paul Varjak, όλα αλλάζουν. Το φόρεμα έχει χαρακτηριστεί ως το πιο εμβληματικό ρούχο στην ιστορία του 20ού αιώνα και ίσως το πιο διάσημο «κλασικό μαύρο φόρεμα» όλων των εποχών. 

 

black_dress_10

 

Mireille Darc - Le Grand Blond avec Une Chaussure Noire, 1972

Η γαλλική κωμωδία του 1972 καταγράφει τις δοκιμασίες του François Perrin, ενός άτυχου μουσικού που μεταμφιέζεται σε κατάσκοπο. Η Mireille Darc παίζει την Christine, τη femme fatale της ταινίας και κορυφαία κατάσκοπο. Στη σκηνή όπου εμφανίζεται με το περίφημο μαύρο φόρεμα Guy Laroche, η Christine χαιρετάει τον François στην πόρτα και το φόρεμα φαίνεται αρκετά σεμνό. Ωστόσο, μόλις γυρνάει την πλάτη, εκείνος έκπληκτος αντιλαμβάνεται ότι αφήνει εντελώς ακάλυπτο το σώμα της μέχρι πολύ χαμηλά. Το ιστορικό φόρεμα εκτίθεται πλέον στο Μουσείο του Λούβρου στην Πτέρυγα Μαρσάν και παραμένει ένα από τα πιο εμβληματικά ρούχα στην κινηματογραφική ιστορία.

 

black_dress_02

 

Anita Ekberg - La Dolce Vita, 1960

Φορώντας ένα γατάκι σαν καπέλο και ένα μαύρο φόρεμα που άφηνε ακάλυπτα τα εντυπωσιακά πόδια και το πλούσιο ντεκολτέ της, η Anita Ekberg είναι η απόλυτη σειρήνα στην ταινία La Dolce Vita. Με αυτό το φόρεμα προσελκύει τον δημοσιογράφο Marcello Rubini να χορέψει μαζί της στη Φοντάνα ντι Τρέβι της Ρώμης. Η ιστορική σκηνή γυρίστηκε κατά τη διάρκεια ενός βαρύ χειμώνα στην Ιταλία, και ο ηθοποιός Marcello Mastroianni αναγκάστηκε να φορέσει στολή δύτη κάτω από τα ρούχα του και να πιει αρκετά ποτήρια βότκα για να αντέξει τις παγωμένες θερμοκρασίες. Η Ekberg, από την άλλη, βρέθηκε στα πρόθυρα υποθερμίας. Η ταινία κέρδισε το Όσκαρ κοστουμιών, αλλά λογοκρίθηκε από το Βατικανό, καθώς κατηγορήθηκε πως προάγει την ανηθικότητα, το περιστασιακό σεξ και την αυτοκτονία. 

 

black_dress_09

 

Rita Hayworth - Gilda, 1946

Το στράπλες σατέν φόρεμα που φοράει η Rita Hayworth στην ταινία Gilda στη διάσημη σκηνή του στριπτίζ δημιουργήθηκε από τον Jean Louis. Ο σχεδιαστής ήθελε να τονίσει την πληθωρική φιγούρα της Hayworth, που μόλις είχε γεννήσει την κόρη της. Ο Louis είπε για τον σχεδιασμό του: «Ήταν το πιο διάσημο φόρεμα που έχω κάνει ποτέ. Όλοι αναρωτιούνταν πώς παρέμενε πάνω της, ενώ τραγουδούσε και χόρευε. Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός πως υπήρχε στο εσωτερικό του μία ζώνη σαν αυτή που βάζουμε στα άλογα». Το συγκεκριμένο φόρεμα μεταμόρφωσε τη διάσημη σταρ, που ήταν ντροπαλή και εσωστρεφής, σε κορίτσι pin-up. Αργότερα στην καριέρα της είχε δηλώσει: «Οι άντρες πάνε στο κρεβάτι με την Gilda, αλλά ξυπνάνε μαζί μου». 

 

black_dress_04

 

Isabella Rossellini - Blue Velvet, 1986

Έχοντας πάρει το όνομά της από την ομώνυμη μπαλάντα του Bobby Vinton, ο David Lynch σκηνοθέτησε μία neo-noir ταινία, εξερευνώντας θέματα του φύλου, της βίας και του υποσυνείδητου μέσα από τη μοναδική ματιά ενός ερασιτέχνη σουρεαλιστή. Ο Kyle MacLachlan υποδύεται τον φοιτητή Jeffrey Beaumont, ο οποίος προσπαθεί να λύσει το μυστήριο ενός κομμένου αυτιού που ανακάλυψε τυχαία στον δρόμο του. Κατά την αναζήτηση απαντήσεων, συναντά την τραγουδίστρια Dorothy Vallens (Isabella Rossellini), έναν αδίστακτο φροϋδικό χαρακτήρα, που ξυπνάει τις οιδιπόδειες επιθυμίες του. Η σχεδιάστρια κοστουμιών Patricia Norris επέλεξε να ντύσει τη Rossellini με ένα δαντελωτό βελούδινο μαύρο φόρεμα για τη στιγμή που τραγουδάει σαγηνευτικά το γνωστό τραγούδι, μπροστά σε έναν σαστισμένο Jeffrey. 

 

black_dress_08

 

 

 

 

Κείμενο: Αριλένα Δημητρίου

Tags: