Το τελειο ανθος της CHANEL

Δευτέρα, 13/11/2017

 

Ένα ταξίδι, ένα λουλούδι, ένα άρωμα. Στο λίκνο της γαλλικής αρωματοποιίας, η Chanel φροντίζει ώστε η καλλιέργεια του tuberose να δίνει με υποδειγματικό τρόπο μία από τις πιο ιδιαίτερες νότες του νέου μεθυστικού Gabrielle.

Ο Olivier Polge, αρωματοποιός του οίκου Chanel, στέκεται απέναντί μου. Στον πάγκο ανάμεσά μας βρίσκονται αρκετά μπουκάλια από τη νέα του δημιουργία, το άρωμα που ονομάστηκε Gabrielle, όπως ήταν το βαφτιστικό της γυναίκας που πέρασε στην ιστορία ως Coco Chanel. Τέσσερα λουλούδια –όλα λευκά– κυριαρχούν στη σύνθεσή του: ylang-ylang, γιασεμί, άνθη πορτοκαλιάς και tuberose. Μικρά φιαλίδια περιέχουν ατόφιο το απόσταγμα του καθενός και καθώς τα μυρίζει είναι σαν να επισκέπτεται ξανά ένα μέρος γνώριμο. Δούλεψε χρόνια για να πετύχει το τελικό αποτέλεσμα και είναι συναρπαστικό να ακούς από πρώτο χέρι τα μυστικά του, όμως το πιο συναρπαστικό μάς περιμένει έξω από τους τοίχους που μας περιβάλλουν. Έχουμε ταξιδέψει μέχρι το Πεγκομά, επτά χιλιόμετρα από την Γκρας, που αποτελεί ιστορικά το επίκεντρο της γαλλικής αρωματοποιίας, και γύρω μας απλώνονται οι εκτάσεις της οικογένειας Mul. Ο Joseph Mul και ο γαμπρός του, Fabrice Bianchi, είναι εκεί για να μας εξηγήσουν πώς συνεχίζουν την παράδοση πέντε γενεών, καλλιεργώντας λουλούδια για τη Chanel.

 

chanel_01

Το μπουκάλι του Gabrielle ήταν μια σχεδιαστική πρόκληση.


Η αποκλειστική συνεργασία με τον οίκο ξεκίνησε το 1987, χάρη στην προνοητικότητα του τότε αρωματοποιού του, Jacques Polge, πατέρα του Olivier. Το γιασεμί που έβγαζε η περιοχή ήταν βασικό συστατικό του Chanel No 5, ωστόσο όλο και περισσότεροι καλλιεργητές το εγκατέλειπαν, καθώς η αξία της γης ανέβαινε και το κόστος γινόταν ασύμφορο. Επιπλέον, όσοι συνέχιζαν, δεν ήταν σε θέση να εγγυηθούν την απαιτούμενη ποιότητα. Ο Joseph Mul δέχτηκε τότε να αυξήσει τη δική του παραγωγή και η Chanel δεσμεύτηκε να την αγοράσει στο σύνολό της, σε μια συμφωνία επωφελή και για τις δύο πλευρές. Σήμερα, εκτός από Grasse Jasmine, καλλιεργούν τέσσερα ακόμα είδη φυτών: Grasse Iris, May Rose, Rose Geranium και Tuberose. Τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη. «Κάθε γενιά –ο Joseph, ο πατέρας του και ο παππούς του– κατέβαλλε κάθε δυνατή προσπάθεια να βελτιώσει τις πρακτικές καλλιέργειας λουλουδιών για χρήση στην αρωματοποιία», επισημαίνει ο Bianchi. «Πασχίζουμε αδιάκοπα να έχουμε καλύτερη σοδειά χωρίς να χάσουμε την ψυχή μας».

 

 

chanel_02
Ο Joseph Mul και ο Olivier Polge υπηρετούν καθένας από το πόστο του την τέχνη των αρωμάτων.


Μπορεί κανείς να γράψει αμέτρητες λέξεις για τις λεπτομέρειες της διαδικασίας. Δίπλα στους μίσχους των ολάνθιστων tuberoses, πεθερός και γαμπρός εξηγούν τι περιποίηση απαιτούν οι βολβοί για να παραμένουν ακμαίοι, πώς γίνεται το πότισμα για να μη διψούν αλλά και να μη στρεσάρονται τα φυτά, πώς προστατεύονται χωρίς τη χρήση φυτοφαρμάκων, πώς γίνεται το μάζεμα για να μην πληγώνονται τα μπουμπούκια που δεν έχουν ανοίξει ακόμα, και πολλά άλλα. Οι λέξεις όμως αποδεικνύονται φτωχές αν προσπαθήσεις να περιγράψεις την ευωδιά που πλανιέται στον αέρα, ανάμεικτη με την αψάδα του χώματος που σηκώνουν οι ρόδες των μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που μας μεταφέρουν στα γιασεμιά. Η ίδια ακριβώς ποικιλία ευδοκιμεί και αλλού, όμως οι συνθήκες και το κλίμα της περιοχής επηρεάζουν καθοριστικά το άρωμά τους και πουθενά δεν μυρίζουν όπως εδώ.

 

chanel_03

 

«Είμαστε θεματοφύλακες των συνθέσεων της Chanel και οφείλουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να διατηρήσουμε τον απόλυτο έλεγχο των συστατικών μας», τονίζει ο Olivier Polge. Είναι κάτι ανάλογο με αυτό που κάνει ο οίκος στην υψηλή ραπτική, έχοντας διασώσει τα εργαστήρια που διασφαλίζουν την υλοποίηση ακόμα και των πιο απαιτητικών εμπνεύσεων. Αν στην αρωματοποιία η παραγωγή του τέλειου άνθους είναι ο πρώτος στόχος, το να αιχμαλωτίσει τα πολύτιμα αιθέρια έλαιά του στην απόλυτη ακμή τους είναι ο αμέσως επόμενος, γι’ αυτό και το 1988 φτιάχτηκε στο σημείο ειδική μονάδα εκχύλισης, με εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου. Τα σακιά με τα λουλούδια υπόκεινται σε επεξεργασία λίγο μετά το μάζεμα, για να βγει μια συμπαγής πάστα που θα χρησιμοποιηθεί όταν έρθει η ώρα για το τελικό προϊόν. Σε μια εποχή που υπάρχει η αίσθηση ότι η τεχνολογία θα μπορούσε να υποκαταστήσει τη φύση αντιγράφοντας τη μαεστρία της στο εργαστήριο, ο Jacques Polge δίνει τη δική του απάντηση: «Η μέρα που το μάζεμα των λουλουδιών θα εκλείψει από την αλυσίδα που συνδέει το άνθος με το άρωμα, θα είναι η μέρα που το άρωμα θα χάσει όλη του την ποιητική και μαγική δύναμη».

 

chanel_04

 

chanel_06
Η καλλιέργεια tuberose καλύπτει 3,7 στρέμματα από την έκταση της οικογένειας Mul. 

PHOTOS: COPYRIGHT CHANEL

Κείμενο: Πάρης Κορμαρής

Tags: