Το design των θρυλικών υπερωκεάνιων και το στιλ των επιβατών σε μια εντυπωσιακή έκθεση

Παρασκευή, 16/03/2018

 

Το στιλ που κυριαρχούσε στα θρυλικά υπερωκεάνια του 19ου και του 20ού αιώνα, και η τεχνολογική αρτιότητα που χαρακτήριζε την κατασκευή τους είναι το θέμα μιας εντυπωσιακής έκθεσης.

Tι θα μπορούσε να φαντάζει πιο δελεαστικό από ένα υπερατλαντικό ταξίδι, που σου πρόσφερε την ευκαιρία να απαγκιστρωθείς από τα δεσμά της πατρώας γης, να προκαλέσεις την τύχη και να διευρύνεις τις προοπτικές σου; Ακόμη κι αν ήσουν στα χαμηλότερα καταστρώματα και δεν αντίκριζες ποτέ το μέγεθος της υπερβολής και της πολυτέλειας με τα οποία οι ναυτιλιακές εταιρείες εξόπλιζαν αυτά τα πλωτά παλάτια, και μόνο το ότι επέβαινες στο μεγαλόπρεπο σκαρί τους άφηνε τις πιο γλυκές υποσχέσεις για μια νέα αρχή.

 

ocean_The_Steerage_Alfred_Stieglitz_1907._Gift_of_the_Georgia_OKeeffe_Foundation__Victoria_and_Albert_Museum_London

«The Steerage», φωτογραφία του Alfred Stieglitz, 1907


Αν, πάλι, ανήκες στη μεγαλοαστική τάξη, τι θα μπορούσε να λειτουργήσει πιο αποδοτικά από την είσοδο στα σαλόνια της πρώτης θέσης, όπου θα είχες την ευκαιρία να σκορπίσεις εντυπώσεις, να κλείσεις επικερδείς συμφωνίες και να εμπλουτίσεις τον κύκλο σου; Η έκθεση «Ocean Liners: Speed and Style», στο Victoria & Albert Museum στο Λονδίνο, αναφέρεται στην κατασκευή θρυλικών υπερωκεάνιων, από το Great Eastern του 1859, που ενέπνευσε τον Ανδρέα Εμπειρίκο να γράψει τον Μεγάλο Ανατολικό, έως τον Τιτανικό, το Normandie, το Lusitania και άλλα, ανασυνθέτοντας την ατμόσφαιρα, το design αλλά και τους ενδυματολογικούς και κοινωνικούς κώδικες που επικρατούσαν στους κοινόχρηστους χώρους των επιβλητικών πλοίων.

 

ocean_Paquebot_Paris_Charles_Demuth_United_States_1921_-22._Gift_of_Ferdinand_Howald__Columbus_Museum_of_Art_Ohio

Έργο του Charles Demuth, 1921-22

 

Περίτεχνες ξύλινες επενδύσεις από τον Τιτανικό, διαμαντένιες τιάρες από το ναυάγιο του Lusitania, αποσκευές του Δούκα και της Δούκισσας του Ουίνδσορ, φίνα πορσελάνινα σερβίτσια, art deco διαφημιστικές αφίσες, έργα τέχνης και βραδινά σύνολα με υπογραφές διάσημων μόδιστρων αποδεικνύουν πως, από τα μέσα του 19ου αιώνα έως και το 1960, ένα ακριβό εισιτήριο για να διαπλεύσεις τον ωκεανό μαρτυρούσε πολλά. 

 

ocean

Φόρεμα Jeanne Lanvin, 1925. Τιάρα Cartier, 1909, από το ναυάγιο του Lusitania. Αποσκευές Goyard, περ. 1950. Παιδικό κάθισμα από το Normandie, 1934. Μεταξωτό φόρεμα Lucien Lelong, 1935

 

 

ocean_Titanic_in_dry_dock

Τιτανικός, 1911

 

—Έως 17/06, www.vam.ac.uk 

 

Φωτογραφίες: Lucien Lelong/Les Arts Decoratifs. Charles Demuth, gift of Ferdinand Howald/Columbus Museum of Art, Ohio. Getty Images. Alfred Stieglitz, gift of the Georgia O’keeffe Fοundation, Victoria and Albert Museum, London. Dress previously owned by Miss Emilie Grigsby, given by Lord Southborough/Victoria and Albert Museum, London. Cartier collection. Photo courtesy of Peabody, Essex Museum, Salem, Massachusetts. Miottel Museum Berkeley, California 

Κείμενο: Ξένια Γεωργιάδου

Tags: