Aποτοξίνωση από τη ζάχαρη: Το πρόγραμμα των 10 ημερών

Παρασκευή, 09/03/2018

 

Είναι κάτι εφικτό και αποτελεσματικό ή απλώς η νέα «μόδα» στην ατελείωτη συζήτηση για δίαιτες; Η διατροφολόγος Amelia Freer προσπαθεί να μας πείσει ότι είναι κάτι που αξίζει να επιχειρήσουμε.

Aποτοξίνωση από τη ζάχαρη. Δεν πρόκειται για δίαιτα ούτε για κάτι νέο, επισημαίνει η Αmelia Freer, διατροφολόγος του πρίγκιπα Κάρολου, της Victoria Beckham, του Sam Smith και του James Corden, για να αναφέρουμε ορισμένους από τους διασημότερους πελάτες της. Στο βιβλίο της με τίτλο «Nourish & Glow: The 10-Day Plan», που έχει βρεθεί στην κορυφή των best sellers στη Μεγάλη Βρετανία, αποκωδικοποιεί μεταξύ άλλων τη «γλυκιά εμμονή» ολόκληρου του πλανήτη. «Tο γεγονός ότι γεννιόμαστε αναζητώντας κάτι γλυκό δεν οφείλεται μόνο σε χρωμοσωμική προδιάθεση, αλλά και σε ψυχολογική ανάγκη», εξηγεί. «Η ζάχαρη είναι “φάρμακο”, “σεξ”, “θεραπεία”. Παρηγορεί τις πληγωμένες καρδιές, αντικαθιστά τις ελλείψεις και σε κάνει να αισθάνεσαι καλά». Πολύ καλά. Τότε πώς μπορεί να αντέξει κανείς χωρίς ζάχαρη; Και, το κυριότερο, είναι σωστό να ζει χωρίς αυτή;

 

Τρώω ζάχαρη, άρα υπάρχω
Ναι, έχουμε εμμονή. Το 98% των γυναικών «ζουν» με ζάχαρη, σε μια «σχέση» που επηρεάζεται καθοριστικά από τις διακυμάνσεις των ορμονών. Στο 10% του πληθυσμού, πρόκειται για μια εξάρτηση η οποία έχει κοινά χαρακτηριστικά με εκείνη του τσιγάρου. Αν βέβαια στο τσιγάρο το μόνο που αποκομίζει κανείς είναι η απόλαυση του καπνίσματος (με όλες τις αρνητικές συνέπειές της), η ζάχαρη καλύπτει και μια πραγματική ανάγκη. Είναι η πρώτη που καίει ο οργανισμός, που σημαίνει ότι μεταβολίζεται πολύ γρήγορα, γι’ αυτό και έπειτα από πολλές ώρες πείνας ζητάμε έντονα κάτι γλυκό. Οπότε, το αν καταλήγουμε να μιλάμε για πρόβλημα έχει να κάνει με την ποσότητα και την ποιότητα που λαμβάνουμε καθημερινά. Ο οργανισμός καταναλώνει την ποσότητα που έχει ανάγκη και η υπόλοιπη αποθηκεύεται στο συκώτι. Η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία συστήνει έξι κουταλάκια την ημέρα για τις γυναίκες και εννέα για τους άντρες – όμως τα δεδομένα δείχνουν ότι καταναλώνουμε συνολικά 22 κουταλάκια οι ενήλικες και 34 τα παιδιά! Το συκώτι μας δεν είναι «προγραμματισμένο» να αποθηκεύει τόσες ποσότητες, που σημαίνει ότι με το πέρασμα του χρόνου έρχεται η κούραση της ζάχαρης. Όσο περισσότερη τρώμε, τόσο πιο κουρασμένοι αισθανόμαστε. Το πρώτο πράγμα που συστήνει η Freer είναι να γράψει κανείς σε ένα χαρτί πόση ζάχαρη τρώει και γιατί την τρώει.


Δεν θα τη βρεις, δεν θα τη βρεις
Η Freer προτείνει να ξεκινήσει κανείς κόβοντας τη ζάχαρη που δεν φαίνεται. Αναψυκτικά, κοκτέιλ, μπίρες, φρυγανιές, ψωμί του τοστ, κονσέρβες, έτοιμα φαγητά, έτοιμοι χυμοί φρούτων, επιδόρπια γιαουρτιού, έτοιμες σάλτσες, κέτσαπ, βαλσαμικό ξύδι, ακόμα και τσιπς, γενικά προϊόντα που αναγράφεται στις συσκευασίες τους ότι περιέχουν ζάχαρη ή παράγωγά της. Από την αρχή της χρονιάς, μάλιστα, η Αμερικανική Ένωση Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) ξεκίνησε μια καμπάνια ανανέωσης των κατευθυντήριων γραμμών προς το κοινό, με αναγραφή της περιεκτικότητας σε ζάχαρη στις συσκευασίες ακόμα και των μπέργκερ. Τα αναψυκτικά, για παράδειγμα, προκαλούν ένα μικρό «τσουνάμι» στον οργανισμό, αυξάνοντας την παραγωγή της ινσουλίνης κατά 87% μέσα σε ελάχιστα λεπτά. Η πρώτη αποτοξίνωση, λοιπόν, αφορά τη ζάχαρη από όλες τις παράπλευρες πηγές. Δεν είναι εύκολο αλλά, επειδή οι δόσεις είναι μικρές, η αντικατάσταση έρχεται πιο ήπια και μπορείς να το πετύχεις μέχρι την τρίτη μέρα. «Το καλό είναι ότι η αποτοξίνωση σε αυτό το στάδιο έρχεται γρήγορα», εξηγεί η Freer. «Αρχίζεις να νιώθεις καλά –λιγότεροι πονοκέφαλοι, λιγότερη κούραση, πρόσωπο καθαρότερο από σπυράκια– και ο οργανισμός αρχίζει να μετρά αντίστροφα».

Ζάχαρη ίσον λίπος και αντίστροφα
Τι σχέση έχει ένα μπέργκερ με ένα μπράουνι; Για να αποθηκεύσει λίπος ο οργανισμός καίει ζάχαρη. Είναι σαν το αυτοκίνητο: Χρειάζεται να του βάλεις βενζίνη για να κινηθεί. Στο δεύτερο στάδιο της αποτοξίνωσης, η Freer γράφει σε ένα τετράδιο τι συνδέει τη ζάχαρη με το λίπος, ξεχωρίζοντας ή μάλλον αντικαθιστώντας τη λάθος ζάχαρη και το λάθος λίπος με τα σωστά. Κοτόπουλο βραστό ή ψητό με σαλάτα, αντί για γύρο κοτόπουλο με πατάτες τηγανητές, πολλές σαλάτες, ψάρια ψητά και βραστά, σούπες, περισσότερα πράσινα λαχανικά από ντομάτες μέσα στον χειμώνα, περισσότερα φρούτα με φυτικές ίνες (που καλύπτουν τους υποδοχείς της ζάχαρης και ο οργανισμός αποθηκεύει λιγότερη) αντί χυμούς, ελαιόλαδο αντί βούτυρο, μαύρο ψωμί αντί λευκό. Έτσι, χτίζει κανείς σιγά σιγά αντικαταστάσεις, χωρίς να μειώνει την ποσότητα. Που σημαίνει ότι η ζυγαριά πέφτει και αισθάνεσαι πιο ανάλαφρα. Γύρω στα μέσα της διαδρομής, βέβαια, αρχίζει να τριγυρνά στο μυαλό μια ακατανίκητη μανία για κάτι γλυκό εδώ και τώρα. «Είναι λογικό και δεν πρέπει να το στερήσει κανείς από τον οργανισμό», λέει η Freer. «Χρειάζεται κόπος για την προσαρμογή και κανένα πρόγραμμα δεν έπεσε έξω με μια καλή ανταμοιβή!»


Το τρίτο στάδιο
Αν τα καταφέρει να περάσει κανείς τα δύο πρώτα στάδια, ξεκινά η κατεξοχήν απεξάρτηση. Επειδή όλοι αντιπαθούν τη στρατιωτική πειθαρχία, το πρόγραμμα λειτουργεί αργά και σταδιακά. Πού χρησιμοποιούν περισσότερη ζάχαρη; Τι μπορεί να κόψουν πρώτα; Το βασικό είναι ξεκινήσει κανείς από κάπου. «Επιλέγεις ποιος είναι ο στόχος της ημέρας και ξεκινάς. Επειδή ο οργανισμός έχει αρχίσει να αποτοξινώνεται μετά από μια δυο μέρες, βλέπει το μήλο σαν ζάχαρη. Εδώ το μόνο που χρειάζεται είναι να κρατάει κανείς ένα ημερολόγιο αλήθειας». Αυτό το στάδιο είναι το δυσκολότερο, αλλά μετά από δέκα μέρες το αποτέλεσμα μετράει. Και η αλήθεια είναι ότι ναι, η sugar detox είναι μόδα, αλλά είναι μια μόδα χρήσιμη. Δεν αντέχουν όλοι να κόψουν τη ζάχαρη τελείως και δεν χρειάζεται. Το βασικό της αποτοξίνωσης είναι να μάθουμε να ελέγχουμε το σώμα μας, να καταλαβαίνουμε τι τρώμε –κάτι που συχνά δεν συνειδητοποιούμε μέσα στους πιεστικούς ρυθμούς της καθημερινότητας– και, ακόμα κι αν δεν τα καταφέρουμε, πάλι θα είμαστε κερδισμένοι, γιατί μάθαμε ποιος είναι ο εχθρός και πού κρύβεται.

 

Γιατί θέλω και άλλη ζάχαρη;
Γιατί η ζάχαρη δεν χορταίνει. Δεν συνδέεται με την ικανοποίηση της γκρελίνης, της ορμόνης της πείνας, που σημαίνει ότι δεν δημιουργεί αίσθημα κορεσμού.


Sugar hangover;
Υπάρχει, για την ακρίβεια candy hangover, όταν ξυπνάει κανείς με ισχυρό πονοκέφαλο. Η ζάχαρη συνδέεται με πονοκεφάλους από τις διακυμάνσεις της ινσουλίνης που συνεπάγεται η υπερβολική κατανάλωση γλυκών. Mια λύση είναι χυμός ανανά (αντιφλεγμονώδης) με μερικές σταγόνες λεμόνι (αποτοξινωτικό) και ένα γιαούρτι για τα προβιοτικά, αφού η ζάχαρη διαταράσσει και τη χλωρίδα του εντέρου.

 

Sugar_book

To βιβλίο της Amelia Freer «Nourish & Glow: The 10-Day Plan» βάζει τις βάσεις για έναν υγιεινό τρόπο διατροφής.  

 

Το πρόγραμμα των 10 ημερών της Freer

 

1η-3η μέρα
Πρωινό: καφές ή πράσινο τσάι χωρίς ζάχαρη –προτιμήστε ένα κουταλάκι μέλι– και ομελέτα με τρία ασπράδια αυγού και έναν κρόκο
Δεκατιανό: μια χούφτα ξηροί καρποί και ένα μήλο
Μεσημεριανό: κοτόπουλο ή ψάρι ή κρέας στη σχάρα με πράσινη σαλάτα με μια κουταλιά ελαιόλαδο
Απογευματινό: ένα γιαούρτι με ένα μήλο
Βραδινό: μια σαλάτα με καστανό ρύζι και βραστό κοτόπουλο ή τόνο, ξηρούς καρπούς και μια κουταλιά ελαιόλαδο


4η-6η μέρα
Πρωινό: καφές ή πράσινο τσάι ή γάλα με ένα κουταλάκι μέλι, ένα τοστ με ψωμί ολικής άλεσης με ζαμπόν ή μια ομελέτα με δύο αυγά
Δεκατιανό: μια χούφτα ξηροί καρποί με μια πορτοκαλάδα
Μεσημεριανό: πατατοσαλάτα με κοτόπουλο ψητό ή τόνο και ένα κουταλάκι ελαιόλαδο, και ένα μήλο
Απογευματινό: μια φρυγανιά ολικής άλεσης με ένα κουταλάκι ταχίνι ή μια χούφτα ξηροί καρποί
Βραδινό: μια πράσινη σαλάτα ή χόρτα βραστά ή κολοκυθάκια βραστά με μια κουταλιά ελαιόλαδο, και δύο μπιφτέκια


7η-10η μέρα
Πρωινό: καφές ή πράσινο τσάι, ένα μπολ νιφάδες βρόμης με γιαούρτι ή γάλα με ένα κουταλάκι μέλι και μια κουταλιά ξηρούς καρπούς
Δεκατιανό: ένα αχλάδι ή μισός ανανάς ή μια μπανάνα
Μεσημεριανό: μια σαλάτα με κοφτό μακαρονάκι ολικής άλεσης ή καστανό ρύζι ή πλιγούρι, με κοτόπουλο βραστό, ντομάτα με ένα κουταλάκι ελαιόλαδο και τυρί φέτα
Απογευματινό: μια χούφτα ξηροί καρποί με 2 ξηρά βερίκοκα ή δαμάσκηνα
Βραδινό: μια πράσινη σαλάτα με μια κουταλιά ελαιόλαδο, με κοτόπουλο ή ψάρι ψητό, και λίγο πριν από τον ύπνο ένα ποτήρι γάλα ή ένα γιαούρτι με δύο κομμάτια μαύρη σοκολάτα

 

• Η κεντρική ιδέα περιλαμβάνει πολλές πρωτεΐνες τις τρεις πρώτες μέρες και σταδιακά εισαγωγή γαλακτοκομικών και υδατανθράκων μέχρι το τέλος.

• Όλες τις μέρες 1-2 λίτρα υγρά, νερό με μερικές σταγόνες λεμόνι το πρωί, πράσινο τσάι, φυσικοί χυμοί φρούτων. Από την 7η μέρα επιτρέπεται ένα ποτήρι κρασί, λευκό κατά προτίμηση

• Αποφύγετε: αλκοόλ, επεξεργασμένες τροφές (και για το τυρί προτιμήστε φέτα, κεφαλογραβιέρα), οτιδήποτε περιέχει λευκή ζάχαρη (διαβάστε προσεκτικά τα συστατικά), αναψυκτικά

• Αντικαταστήστε: λευκό ψωμί με ολικής, κόκκινα φρούτα με μήλο, λευκό ρύζι και ζυμαρικά με καστανό και ολικής, έτοιμους χυμούς φρούτων με φυσικούς

• Η sugar detox δεν είναι δίαιτα, παρόλο που αδυνατίζει. Μπορεί να συνεχιστεί με αντίστοιχες προσαρμογές, περισσότερους υδατάνθρακες, φρούτα, λαχανικά που θα εισάγετε σταδιακά, για πάντα. Πριν ξεκινήσει κανείς οποιαδήποτε αποτοξίνωση ή δίαιτα, χρειάζεται απαραίτητα συμβουλή γιατρού. Πολύ περισσότερο για τη sugar detox, ειδικά μάλιστα αν υπάρχουν προβλήματα ή ακόμα υποψία διαβήτη.


Κείμενο: Τατιάνα Οικονομίδου

Tags: