Η υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση μαγεύει στη Λυρική με τη φωνή της

Τετάρτη, 28/03/2018

 

Με αφορμή δύο ρόλους που υποδύεται σε παραστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση μιλά για την αξία του να τολμά κανείς νέα βήματα στη ζωή και στην επαγγελματική του διαδρομή

 

«Δεν χρειάζεται να έχει κάποιος ειδική εκπαίδευση ή μουσικό υπόβαθρο για να παρακολουθήσει όπερα», υποστηρίζει η καταξιωμένη Ελληνίδα κολορατούρα υψίφωνος Χριστίνα Πουλίτση. «Η μουσική απευθύνεται στο συναίσθημα και, αν την αφήσεις να σε παρασύρει, θα σε οδηγήσει σε υπέροχα τοπία». Η σχέση της με τη μουσική ξεκινά από τα 5 της χρόνια. Ο πατέρας της διακρίνει την αγάπη της για το τραγούδι και τη γράφει σε μουσικό νηπιαγωγείο όπου δίδασκαν με βάση το σύστημα Carl Orff. «Ήταν από τα καλύτερα χρόνια της ζωής μου», θυμάται εκείνη. Ήρθε σε επαφή με τη μουσική μέσα από το παιχνίδι και στη συνέχεια παρακολούθησε σε ωδείο μαθήματα κιθάρας και πιάνου, παίρνοντας σε μεγαλύτερη ηλικία πτυχία αρμονίας, αντίστιξης και φούγκας. Με το τραγούδι ασχολήθηκε συστηματικά από τα 19 της χρόνια. «Από μικρό παιδί διεμήνυα σε όλους πως ήθελα να γίνω τραγουδίστρια, μου φαινόταν φυσικό να εκφράζομαι μέσα από τη μουσική». Αρχικά, ομολογεί πως αντιμετώπισε ένα είδος bullying από συμφοιτητές και φίλους. «Λόγω της κατεύθυνσης που είχα πάρει, με θεωρούσαν βαρετή, ξενέρωτη, αποστειρωμένη. Τώρα παρατηρώ πως έχει αρχίσει να αντιστρέφεται το κλίμα. Έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον του κόσμου και στην Ελλάδα για το λυρικό θέατρο».

 

Αποφοιτώντας από το τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, έλαβε την υποτροφία Μαρία Κάλλας για ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα πάνω στην όπερα στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Βερολίνου. «Στη Γερμανία έμεινα συνολικά επτά χρόνια. Πλέον μοιράζω τον χρόνο μου μεταξύ Φρανκφούρτης και Αθήνας. Όταν έφτασα για πρώτη φορά στο Βερολίνο, ένιωσα ότι πρόκειται για άλλο πολιτισμό. Οι Γερμανοί σκέφτονται και λειτουργούν πολύ διαφορετικά από εμάς. Αυτό βέβαια με υποχρέωσε να είμαι οργανωμένη, μεθοδική, συνεπής στις υποχρεώσεις μου και πάντα στην ώρα μου. Μόνο καλό μου έκανε...» Εδώ και αρκετά χρόνια τη συνοδεύει η φήμη της καλύτερης Βασίλισσας της Νύχτας στον Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ. Η ερμηνεία της στον συγκεκριμένο ρόλο στην παραγωγή της Κωμικής Όπερας του Βερολίνου, σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού της διευθυντή, Barrie Kosky, της έδωσε τη δυνατότητα να επιδείξει το ταλέντο της σε ένα διεθνές κοινό. Ντίσελντορφ, Μόσχα, Λονδίνο, Παρίσι, Βαρκελώνη, Σανγκάη είναι μόνο μερικοί από τους προορισμούς στους οποίους έχει ταξιδέψει με αφορμή αυτήν την ιδιαίτερη παράσταση.

 

Magic-Flute-Komische-Berlin©-Iko-Freese-drama-berlin

Σκηνή από την όπερα Μαγικός Αυλός © Iko Freese / drama-berlin.de 

 

«Είναι ένας ρόλος εξαιρετικά απαιτητικός σωματικά και φωνητικά. Έχω συμμετάσχει συνολικά σε 13-14 διαφορετικές παραγωγές του ίδιου έργου και κάθε φορά ανακαλύπτω μια νέα πτυχή του χαρακτήρα που υποδύομαι. Είναι ένας εμβληματικός ρόλος, με δυνατή σφραγίδα. Αν τα καταφέρεις να ανταποκριθείς στις προκλήσεις του, τότε είναι πολύ πιθανόν ο κόσμος της όπερας να σε συνδέσει με τη δυναμική ηρωίδα. Πολλές φορές παραλληλίζω τη Βασίλισσα της Νύχτας με τον James Bond, όλοι σε θυμούνται για αυτόν τον ρόλο και οι προτάσεις που δέχεσαι αφορούν το συγκεκριμένο έργο. Και ενώ είναι πολύ ωραία αίσθηση να επιλέγεις τις παραγωγές στις οποίες θα λάβεις μέρος και είναι πάντα ευχάριστο να σε επαινούν, πρέπει να έχεις την ωριμότητα να αρνηθείς. Με τα “όχι” χτίζεις καριέρα. Μόνο τότε συνειδητοποιούν οι άνθρωποι του θεάτρου πως θέλεις να ενσαρκώσεις και άλλους ήρωες, να εξελίξεις τη φωνή σου. Εγώ είμαι ακριβώς σε αυτή τη φάση που αφήνω την ασφάλεια ενός ρόλου στον οποίο έχω δοκιμαστεί επανειλημμένως για να “αναμετρηθώ” με νέους χαρακτήρες, να “ξεκλειδώσω” μέσα μου νέες πόρτες».

 

 Λουτσία-ντι-Λαμμερμούρ_Χριστίνα-Πουλίτση_φωτό-Ανδρέας-Σιμόπουλος

 Η Χριστίνα Πουλίτση ως Λουτσία ντι Λαμμερμούρ, έναν από τους ρόλους που ερμηνεύει στις φετινές παραγωγές της ΕΛΣ. © Ανδρέας Σιμόπουλος


Στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα έχουμε τη δυνατότητα να τη δούμε τόσο ως Βασίλισσα της Νύχτας στον πολυσυζητημένο Μαγικό Αυλό, σε μια παράσταση που συνδυάζει το βρετανικό χιούμορ, το animation και την αισθητική των καμπαρέ, όσο και ως Λουτσία, την κεντρική ηρωίδα τη δραματικής όπερας του Gaetano Donizetti Λουτσία ντι Λαμμερμούρ, σε σκηνοθεσία της Βρετανίδας Katie Mitchell και συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου. «Γνώρισα τη σκηνοθέτιδα την εποχή που βρισκόμουν κι εγώ στο Covent Garden για τον Μαγικό Αυλό και είχα την ευκαιρία να συζητήσω μαζί της εκτενώς για τον ρόλο», σημειώνει η Ελληνίδα υψίφωνος.

 

Η σκηνοθετική ματιά της Mitchell εστιάζει στους γυναικείους ρόλους, επιχειρεί να δείξει τον κόσμο των γυναικών του 19ου αιώνα μέσα από μια τραγική ιστορία. «Η Λουτσία δεν είναι θύμα, είναι μια απόλυτα φυσιολογική γυναίκα που ερωτεύεται για πρώτη φορά και οι πιέσεις που δέχεται για να συμβιβαστεί με τη μοίρα της την ωθούν στα άκρα. Είναι μια ηρωίδα που μέσα σε ένα σκοτεινό πλαίσιο προσπαθεί να διατηρήσει την αλήθεια και τη φωτεινότητά της», επισημαίνει η Χριστίνα. Η Mitchell επιλέγει να δείξει τη σκηνή του φόνου –κάτι που δεν είθισται– για να αντιληφθεί ο θεατής τη διαδρομή που έχει διανύσει η ηρωίδα μέχρι να φτάσει στο παραλήρημα και να αφαιρέσει τη ζωή του άντρα που προορίζουν για σύζυγό της. «Ο ρόλος αυτός είναι σταθμός στην καριέρα κάθε σοπράνο», προσθέτει η πρωταγωνίστρια. «Η σκηνοθετική προσέγγιση της Mitchell με έχει απελευθερώσει. Οι οδηγίες της με αναγκάζουν να μη σκέφτομαι τόσο πολύ την τεχνική, τη μουσική και τη φωνή μου. Μου έχει δώσει τόσα πολλά εργαλεία να δουλέψω την ψυχολογία του ρόλου, ώστε αισθάνομαι πως το τραγούδι βγαίνει αυθόρμητα μέσα από την ψυχή μου».

 

Μια εμπειρία που ονειρεύεται, επίσης, να ζήσει είναι αυτή της μητρότητας. «Παντρεύτηκα τον Αύγουστο και είναι στα σχέδιά μου να κάνω οικογένεια. Βλέπω συναδέλφους μου που συνδυάζουν και τους δύο ρόλους, φαίνεται δύσκολο άλλα όχι ανέφικτο. Τα πρόσωπά τους λάμπουν, είναι πιο ισορροπημένες και πιο αισιόδοξες. Αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερη δύναμη τη ζωή».


— Λουτσία ντι Λαμμερμούρ: Έως 28/03, Μαγικός Αυλός: Από 31/03 έως 29/04, www.nationalopera.gr


Στην κορυφή της σελίδας: Η Χριστίνα Πουλίτση. © Pauline Niarchou

Κείμενο: Ξένια Γεωργιάδου

Tags: