Τα μουσεία του Yves Saint Laurent σε Παρίσι και Μαρακές

Πέμπτη, 05/04/2018

 

Μια πρωτότυπη σειρά ξεναγήσεων στο Musée Yves Saint Laurent Paris γίνεται αφορμή για μια αναδρομή στη ζωή και το έργο του μεγάλου couturier, και μια «περιήγηση» στα δύο νέα μουσεία που φέρουν το όνομά του

«Θα ήθελα τα σχέδια και τα φορέματά μου να μελετιούνται σε εκατό χρόνια από τώρα», είχε δηλώσει ο Yves Saint Laurent και ο Pierre Bergé φρόντισε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο να μπουν οι βάσεις ώστε να γίνει η επιθυμία του πραγματικότητα. Δύο μουσεία, σε Ανατολή και Δύση, συγκεντρώνουν την παρακαταθήκη του μεγάλου μόδιστρου, δίνοντας την ευκαιρία στις τωρινές και τις επόμενες γενιές να θαυμάζουν το έργο του, που τόσα χρόνια φυλασσόταν από το  Ίδρυμα Pierre Bergé - Yves Saint Laurent.


4)-Pierre-Berge-et-Yves-Saint-Laurent

Με τον Pierre Bergé.


Η επαγγελματική του πορεία ξεκίνησε το 1955, όταν ο Christian Dior είδε για πρώτη φορά σκίτσα του και αναγνώρισε μεμιάς το ταλέντο του. Δυο χρόνια αργότερα, βρέθηκε στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του γαλλικού οίκου, αναλαμβάνοντας τα ηνία μετά τον αιφνίδιο θάνατο του Dior. Ο εσωστρεφής νεαρός όχι μόνο κατάφερε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, αλλά απογείωσε τον οίκο εμπορικά και καλλιτεχνικά. Επόμενος σημαντικός σταθμός το 1958, όταν συνάντησε τον πιστό συνοδοιπόρο του στη ζωή, τον βιομήχανο Pierre Bergé. Ο έρωτάς τους υπήρξε θυελλώδης – παθιασμένοι και οι δύο για την τέχνη και τη μόδα, μεγαλούργησαν μαζί στα χρόνια που ακολούθησαν. Ωστόσο, τα κομψά catwalks έδωσαν τη θέση τους στο στρατιωτικό μέτωπο, καθώς η εξέγερση των Αλγερινών επαναστατών κατά του γαλλικού ζυγού εξελίχθηκε σε πόλεμο. Η εύθραυστη ιδιοσυγκρασία δεν αντέχει τις φρικαλεότητες του πολέμου. Ο νεαρός Yves Saint Laurent εισέρχεται στο νοσοκομείο σε κατάσταση νευρικού κλονισμού, όπου μαθαίνει την απόλυσή του από τον οίκο Dior. Καταναλώνει μεγάλες δόσεις ηρεμιστικών και ψυχοτρόπων ουσιών, ενώ  υποβάλλεται ταυτόχρονα σε ηλεκτροσόκ, ως θεραπεία. Η εμπειρία του στο μέτωπο υπήρξε καταλυτική για τα μετέπειτα ψυχολογικά προβλήματα, την εξάρτηση από τα ναρκωτικά, αλλά και τη χρόνια κατάθλιψη.

 

A---Yves-Saint-Laurent-dans-son-studio

Ο σχεδιαστής στο ατελιέ του.


Ως από μηχανής θεός, ο σύντροφός του, Pierre Bergé, ξεκινάει δικαστική διαμάχη εναντίον του οίκου Dior και την κερδίζει. Η νίκη τούς χαρίζει τους πόρους για να ξεκινήσουν μαζί τον οίκο Yves Saint Laurent. Απογοητευμένος από τους ανθρώπους, ο σχεδιαστής αφιερώνεται στην τέχνη του. Η δεκαετία του ’60 είναι γεμάτη επιτυχίες και διεθνή καταξίωση. Το 1966 καινοτομεί εγκαινιάζοντας τη σειρά ρούχων prêt-à-porter, που κάνει τις δημιουργίες του προσιτές σε ένα ευρύτερο κοινό. Σε προσωπικό επίπεδο, μην έχοντας ξεπεράσει τα ψυχολογικά τραύματα από τον πόλεμο, αλλά και καταβεβλημένος από το φόρτο εργασίας, κάνει τα ναρκωτικά και το αλκοόλ καθημερινή συνήθεια. Οδηγείται σε ψυχολογική κατάρρευση. Οι καταχρήσεις τον αποξενώνουν από τον πιο ισορροπημένο Bergé, με αποτέλεσμα τον χωρισμό τους, το 1975. Παρέμειναν ωστόσο στενοί φίλοι και συνεργάτες μέχρι τον θάνατο του Saint Laurent, το 2008. «Πέρασα όλη μου τη ζωή να βοηθώ τον Yves Saint Laurent να οικοδομήσει το έργο του και θέλω αυτό να διαρκέσει», δήλωσε ο Bergé, που επιμελήθηκε και τα δύο μουσεία YSL, στο Παρίσι και το Μαρρακές. Δυστυχώς, έφυγε από τη ζωή τον Σεπτέμβριο του 2017, λίγο πριν από τα εγκαίνιά τους.

 

ΠΑΡΙΖΙΑΝΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ


D---Fac¦?ade-du-5-avenue-Marceau---Paris-T?-Sacha

 

Το μουσείο στο Παρίσι στεγάζεται στο νούμερο 5 της λεωφόρου Marceau, στο μέρος που αποτέλεσε το προσωπικό ατελιέ του Yves Saint Laurent για σχεδόν 30 χρόνια. Η παρουσία του είναι διάχυτη σε όλο το κτίσμα –τα γυαλιά του είναι τοποθετημένα στο γραφείο του, η λευκή του μπλούζα στην πλάτη της καρέκλας, ενώ το μπολ φαγητού του σκύλου του, Moujik, βρίσκεται κάτω από το τραπέζι. Περνώντας το κατώφλι του οικήματος του 19ου αιώνα, ξεκινάει μία περιήγηση σε εμβληματικές δημιουργίες που απελευθέρωσαν το γυναικείο στυλ, όπως το γυναικείο σμόκιν, το safari jacket, το see through τοπ και το ζιβάγκο.

 

E----Robe-hommage-a¦C-Piet-Mondrian-T?-Alexandre-Guirkinger

 Το φόρεμα-φόρος τιμής στον Piet Mondrian από τη συλλογή Haute Couture A/W 1965. 

 

Τo μουσείο χωρίζεται σε τμήματα που καθρεφτίζουν τις πηγές έμπνευσης του σχεδιαστή. Στην αίθουσα «φανταστικά ταξίδια» ξεπροβάλλει ένα αφρικανικό φόρεμα του 1967, ενώ στην αίθουσα που είναι αφιερωμένη σε γνωστούς ζωγράφους –Picasso, Van Gogh, Matisse– στέκεται το διάσημο κοντό Mondrian dress, ένας φόρος τιμής στον καλλιτέχνη. Στον επάνω όροφο, αντηχούν ήχοι από την αγαπημένη όπερα του Saint Laurent και προβολείς φωτίζουν 12 φορέματα, καθένα από τα οποία αποτελεί μία διαφορετική σελίδα στην ιστορία της μόδας. «Είναι ένα μουσείο που δεν επιδιώκει μόνο αισθητική αλλά και ιστορική προσέγγιση», δήλωσε η Aurélie Samuel, διευθύντρια των συλλογών του Ιδρύματος Pierre Bergé - Yves Saint Laurent.

 

13_Musee-Yves-Saint-Laurent-Paris_Luc-Castel

 

Το μουσείο διαθέτει μία συλλογή από 5.000 ρούχα υψηλής ραπτικής και 15.000 αξεσουάρ, που θα εναλλάσσονται, και αναδεικνύει με αμεσότητα την ιστορία του couturier μέσα από σχέδια, σκίτσα, μανεκέν, βίντεο και ηχητικό υλικό. Τον Μάρτιο τα εκθέματα ανανεώθηκαν με 40 haute couture δημιουργίες. Φέτος, μια φορά τον μήνα, ένα μέλος της υπηρεσίας συντήρησης του μουσείου παρουσιάζει στο κοινό επιλεγμένα αρχειακά κομμάτια, ώστε να ανακαλύψουν από κοντά τη μοναδική δουλειά των συντηρητών (κάθε Παρασκευή, μέχρι 29/06, μόνο στα γαλλικά).

 

ΕΞΩΤΙΚΟ ΜΑΡΡΑΚΕΣ


18)-mYSLm-facade-est-©Fondation-Jardin-Majorelle,-Marrakech_Photo-Nicola...

 Musée Yves Saint Laurent Marrakech.


Ο Yves Saint Laurent ανακάλυψε τη μαγεία του Μαρόκου το 1966 και το ερωτεύτηκε αμέσως. Tην ίδια χρόνια, αγόρασε μία έπαυλη δίπλα στον περίφημο κήπο Majorelle, που περιήλθε επίσης στην κατοχή του. «Στο Μαρόκο, συνειδητοποίησα ότι η ποικιλία των χρωμάτων που χρησιμοποιούσα ήταν εμπνευσμένη από τα μαροκινά ψηφιδωτά, τις κελεμπίες και τα καφτάνια. Την τόλμη που διακατέχει τη δουλειά μου έκτοτε, την οφείλω σε αυτή τη χώρα, στις έντονες αρμονίες της και στους αλαζονικούς συνδυασμούς της. Αυτή η κουλτούρα έγινε δική μου, αλλά δεν ήμουν ικανοποιημένος με το να την απορροφήσω απλώς. Την πήρα, τη μεταμόρφωσα και την προσάρμοσα σε  εμένα», είχε δηλώσει. Η γνωστή μπλε του βίλα έγινε το καταφύγιο όπου έβρισκε ησυχία αλλά και έμπνευση για τις συλλογές του. Το μουσείο στο Μαρόκο δεν θα μπορούσε να οικοδομηθεί πουθενά αλλού, παρά λίγα βήματα μακριά από εκεί, στον δρόμο με το όνομά του.

 

12)-DSC_8615

 

Στη χρωματική παλέτα της ερήμου, το Musée Yves Saint Laurent Marrakech, που φέρει την αρχιτεκτονική σφραγίδα του Studio ΚΟ, κόστισε 15 εκατ. ευρώ και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα ιδιαίτερο πολιτιστικό κέντρο. Περιλαμβάνει ένα αμφιθέατρο 130 θέσεων, μπουτίκ, βιβλιοπωλείο, καφέ-εστιατόριο και μια ερευνητική βιβλιοθήκη με 5.000 τίτλους βιβλίων αφιερωμένων στο έργο του couturier, αλλά και σχετικών με τον ισλαμικό και αραβο-ανδαλουσιανό πολιτισμό, τη βοτανική και τη μόδα. Οι βορειοαφρικανικές επιρροές της μαροκινής κουλτούρας στο έργο του Yves Saint Laurent αποκαλύπτονται σε αρκετά από τα εκθέματα, με αποκορύφωμα μία βαθυκόκκινη κεντητή μεταξωτή κάπα διακοσμημένη με βουκαμβίλιες σε ροζ και μοβ χρώμα, εμπνευσμένη από τον κήπο Majorelle, και ένα μίνι φόρεμα από αφρικανικές χάντρες.

Κείμενο: Αριλένα Δημητρίου

Tags: