Τι γράφει το T-shirt σου; Και γιατί αυτό είναι τόσο σημαντικό;

Παρασκευή, 27/04/2018

 

Η εξέλιξη του απλού T-shirt σε μέσο καλλιτεχνικής, πολιτικής, επαναστατικής και δημιουργικής έκφρασης ξετυλίγεται σε μια έκθεση στο Fashion and Textile Museum του Λονδίνου

Το 1948 το τ-shirt χρησιμοποιείται για πρώτη φορά σε πολιτική καμπάνια, το 1973 οι New York Times το χαρακτηρίζουν ως «μέσο για το μήνυμα», ενώ η Katharine Hamnett έλεγε πως «αν θες να διαδοθεί ένα μήνυμα, πρέπει να το τυπώσεις με τεράστια γράμματα σε ένα T-shirt».

 

T_shirt_Stay-Alive

Δημιουργίες της Katharine Hamnett.

 

Στη φράση της Βρετανίδας σχεδιάστριας –που έγινε γνωστή στη δεκαετία του ’80 για τα μπλουζάκια με τα σλόγκαν– συνοψίζεται η σημασία ενός «ταπεινού» είδους ρουχισμού ως μέσου επιρροής και μέρους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Σχεδιασμένο αρχικά ως εσώρουχο για άντρες, μετατράπηκε σε διαφημιστικό εργαλείο, φιλοξένησε τα αγαπημένα μας μουσικά συγκροτήματα, έγινε σουβενίρ που κουβαλούσε επάνω του αναμνήσεις από αξέχαστες ταξίδια, αλλά και τρόπος να διαμαρτυρηθούμε και να εκφράσουμε τις πολιτικές, κοινωνικές, σεξουαλικές, θρησκευτικές και καλλιτεχνικές μας πεποιθήσεις.

 

T_shirt_Vivienne-Westwood-Tshirt-by-Marta-Lamovsek-1

«Τits Τ-shirt» των Vivienne Westwood και Malcolm McLaren.

 

Από το αγαπημένο φθαρμένο T-shirt που αρνούμαστε να αποχωριστούμε όσα χρόνια κι αν περάσουν, μέχρι εκείνα που φέρουν την υπογραφή κορυφαίων σχεδιαστών, το βασικό κομμάτι της γυναικείας και αντρικής γκαρνταρόμπας κρύβει πίσω του μεγάλη ιστορία. Αυτήν αφηγείται η έκθεση T-Shirt: Cult - Culture - Subversion στο Fashion and Textile Museum, που φιλοξενεί μερικά από τα πιο σπάνια και πρωτοποριακά κομμάτια, από τα αρχεία σχεδιαστών, καλλιτεχνών και συλλεκτών, καλύπτοντας μια περίοδο 50 χρόνων.

 

T_shirt_Save-the-World

Δημιουργία της Katharine Hamnett.

 

Ανάμεσά τους θρυλικές δημιουργίες της Vivienne Westwood και του Malcolm McLaren από τα ’70s, και σχέδια του Dior, του Moschino και του Henry Holland. Μια σειρά από installations χωρισμένα σε θεματικές ενότητες, που εξερευνούν τη σχέση του T-shirt με την τέχνη, την πολιτική, τη μουσική, το φύλο και την τεχνολογία, μας προσκαλεί σε μια διαφορετική ανάγνωση αυτού του τόσο απλού στην κατασκευή του ρούχου και υποδεικνύει πως ίσως όλοι έχουμε ένα κομμάτι της ιστορίας κρυμμένο στην ντουλάπα μας.

 

T_shirt_Don’t-be-A-Waster-and-Single-Use-Plastic-is-Never-Fantastic-t-shirts.-Worn-by-Lily-Cole-and-Henry-Holland-for-BRITA-X-HENRY-HOLLAND-#SwapForGood-campaign,-2017

Η Lily Cole και ο Henry Holland φωτογραφημένοι για την καμπάνια Brita x Henry Holland #SwapForGood, 2017.

 

Άλλωστε, όπως εξηγεί o Lee Price, ο οποίος παραχώρησε δημιουργίες της Vivienne Westwood που συνέλεγε επί τρεις δεκαετίες, ένα T-shirt μπορεί να μας φέρει πιο κοντά: «Έχω κάνει πολλούς φίλους συναντώντας ανθρώπους που φορούσαν το ίδιο T-shirt με εμένα. Ένα μπλουζάκι της Westwood είναι πολύ ωραίος τρόπος για να ξεκινήσει ένας διάλογος».

 

T_shirt_Press-Association---Thatcher-meets-Hamnett

Η Margaret Thatcher με τη σχεδιάστρια Katharine Hamnett, που φορά ένα T-shirt για να διαδηλώσει κατά των πυρηνικών όπλων, 1984.

 

T_shirt_BRIXTON-MARKET-Wild-Things-1971-Photo-Ahmet-Francis-Copyright-DoveWhite-Courtesy-of-Paul-Stolper-Gallery

Φωτογραφία στο Brixton Market, 1971.

 

T_shirt_Beth-Postle-(1)

Σχέδιο της Beth Postle.

 

T_shirt_Barbara-Kruger'sI-shop-Therefore-I-am-'89

Σλόγκαν της καλλιτέχνιδας Barbara Kruger σε T-shirt από τη σειρά Not In Your Face.

 

—Έως 06/05, www.ftmlondon.org

 

Φωτογραφίες: Ahmet Francis, Dove/White, courtesy Paul Stolper Gallery. Susan A.Barnett. Marta Lamovsek. Press Association. Katharine Hamnett

Κείμενο: Φανή Παπαγεωργίου

Tags: