H Χριστίνα Πολίτη γράφει για τη μητέρα της

Τετάρτη, 16/05/2018

 

Η Χριστίνα Πολίτη θυμάται την Υακίνθη Καραβίτη ως βασίλισσα της ομορφιάς, αλλά ως κόρη της είχε επίσης το προνόμιο να γνωρίσει όλες τις πλευρές μιας «φιλοσοφημένης καλλονής» που συνεχίζει πάντα να γοητεύει.

Στο δημοτικό, όταν ερχόταν η μητέρα μου, έβγαιναν όλοι να τη δουν. Δεν ήταν μόνο γιατί η Υακίνθη ήταν διάσημο μανεκέν της εποχής. Ήταν εξωπραγματικά όμορφη. Το υπέροχο όνομά της της το έδωσε ο νονός της, ο Αντώνης Φιξ. Εγώ τη φώναζα «ξανθομπάμπουρα», γιατί πάντα είχε έννοια να εντοπίσω το λαμπερό κεφάλι της μέσα στον κόσμο και τώρα καταλαβαίνω τι τρομερό ελιγμό ήθελε το να συνδυάζει πρόβες, βόλτες στο πάρκο και το καλύτερο κοτόπουλο στον φούρνο. Όποτε περνάω από την οδό Κανάρη, ακόμα μου έρχεται στη μύτη η μυρωδιά της λακ από το κομμωτήριο του Georges. Ώρες ατελείωτες περίμενα να χτενιστεί, να βλέπω τα ρόλεϊ, να βοηθάω τον Τζόνι στα πρώτα του βήματα, να ακούω τη βοή των σεσουάρ και μετά να μετράω τις καρφίτσες στα ατελιέ ραπτικής στις πρόβες. Η Υακίνθη ήταν ένα συγκλονιστικό μανεκέν, που δεν πήρε ποτέ στα σοβαρά ούτε την ομορφιά ούτε το επάγγελμά της. Της πήγαιναν όλα τα ρούχα, όλα τα χρώματα, όλα τα χτενίσματα. Ο θρυλικός Γάλλος «maître» της κομμωτικής Alexandre de Paris της έλεγε πως είχε τα ωραιότερα μαλλιά. Αγαπημένη της φίλη και ταίρι στην πασαρέλα, η Έφη Μελά.

 

Politi_Yakinthi_8

 

Στην τουαλέτα της είχε ποστίς, κοτσίδες και ψεύτικες βλεφαρίδες που έβαζα με την πρώτη ευκαιρία όταν έβγαιναν έξω οι γονείς μου. Η μαμά μου βαριόταν τα ντυσίματα, τα βαψίματα και τις φανφάρες. Ήταν χίπισσα. Με έκανε να αγαπήσω τους Beatles πηγαίνοντάς με μωρό στο Yellow Submarine και αντί για θείες κοινωνίες με πήγε στο Jesus Christ Superstar. Τραγουδούσε και χόρευε υπέροχα. Μου έστηνε παράσταση με μαριονέτες και με διασκέδαζε όταν ήμουν παιδί με τις κούκλες μου. Ζωγράφιζε φανταστικές εικόνες που είχα κορνιζαρισμένες στο παιδικό μου δωμάτιο – και που αργότερα βρήκε και πέταξε. Το τι έχει πετάξει, δεν λέγεται…

 

Politi_Yakinthi_12

 

Τα καλλιστεία τα κοροϊδεύαμε στο σπίτι, αλλά τα βλέπαμε ανελλιπώς, γιατί όπως έλεγε «Πάντα η κρητικιά θα κερδίσει, γιατί είναι οι πιο όμορφες». Αν ήταν στο χέρι της, δεν θα είχε πάει καν. Ο δαιμόνιος παππούς μου, πρωτομάστορας λυράρης Αλέκος Καραβίτης, την είδε όμορφη, την πήρε από το χέρι και την πήγε να διαγωνιστεί το 1959. Βγήκε ισότιμη με τη Ζωή Λάσκαρη και πήρε τον ρόλο της Μις Ελλάς, γιατί η Αγγλία, όπου θα γινόταν ο διεθνής διαγωνισμός, θα της ταίριαζε καλύτερα. Με τη Ζωή έγιναν κολλητές, αν και είχαν τελείως διαφορετικό ταμπεραμέντο. Ένα βράδυ παραλίγο να σκοτωθούν στην παραλιακή της Βουλιαγμένης με το ανοιχτό αυτοκίνητο της μαμάς μου. Σαν σε ταινία, οι ωραίες με τα μαντήλια. Η Ζωή το θυμόταν μέχρι το τέλος και γελούσαμε.

 

Politi_Yakinthi_4

Ως Μις Ελλάς στον διεθνή διαγωνισμό.

Με τον πατέρα μου, έκοψε τις πολλές παρέες. Καψούρα αθάνατη με τον Νίκο Πολίτη. Πολλές τη ζήλεψαν, γιατί τον ήθελα διακαώς. Σχέση Βίπερ Νόρα. Η Υακίνθη πάνω απ’ όλα ήταν μαμά και σύζυγος. Γι’ αυτό και, όταν πάτησε τα 30, παράτησε τα υπόλοιπα. Άφησε τα μαλλιά της φυσικά και τη ζωή να την πάει και να τη φέρει, αντιμετωπίζοντας σαν πραγματική γκουρού τη μακροχρόνια αρρώστια και τον θάνατο του έρωτα της ζωής της. Έκτοτε, αφιερώθηκε στα παιδιά μου. Κι εγώ επέμενα να διατηρώ την «Υακίνθη» των παιδικών μου χρόνων. Τόση ομορφιά σε όλες τις ηλικίες δεν πρέπει να πηγαίνει χαμένη.
Μέχρι που ο Βασίλης Ζούλιας είχε τη φαεινή ιδέα να ενορχηστρώσει το comeback της. Μην τη ρωτήσετε για τα παλιά, τα έχει απομυθοποιήσει και διαγράψει. Θυμάται μόνο πώς να περπατάει όπως καμία άλλη στην πασαρέλα. Την πρώτη φορά που περπάτησε ως μούσα του Ζούλια στην επίδειξη που της αφιέρωσε, μείναμε άφωνοι. Κάθε φορά τις σκίζει όλες. Κυριολεκτικά.

Politi_Yakinthi_5

Με δημιουργία του Βασίλη Ζούλια στο πρόσφατο Madwalk. 


Και τη βλέπω και την καμαρώνω και δεν μπορώ να κρατήσω τα δάκρυά μου. Γι’ αυτό το ωραίο κορίτσι που μπορούσε να κάνει τόσα, αλλά είναι ευχαριστημένο με λίγα και ουσιαστικά. Τηλεόραση, περπάτημα γύρω από την Ακρόπολη, μπιρίμπα με τις κολλητές και μανιώδες τάισμα αδέσποτων. Η Υακίνθη μπορεί να κάνει φίλο έναν ζητιάνο που παίζει μουσική. Να χορέψει τανγκό στον δρόμο. Είναι εκκεντρική, όπως κάτι Αγγλίδες. Ψωνίζει φτηνά ρούχα ακόμα και από τη λαϊκή αγορά, που πάνω της δείχνουν τουλάχιστον Balenciaga. H φυσική ομορφιά και η ευγένεια δεν θέλουν κόπο. Ούτε show off. Ποτέ δεν ακκίστηκε. Ποτέ δεν μίλησε ξεκινώντας με τη λέξη «Εγώ». Όταν είδε το εξώφυλλο στο Κάππα της Καθημερινής, γέλασε. «Μία γριούλα», μου είπε.

 

Politi_Yakinthi_6

Στο εξώφυλλο του περιοδικού Κάππα, με ρούχα της συλλογής που εμπνεύστηκε ο Βασίλης Ζούλιας από τη σειρά The Crown. 

 

Εξοργιστικά ταπεινή, όπως πάντα. Κάθε φορά που τη βλέπω να διασχίζει σαν βασίλισσα την πασαρέλα, καταλαβαίνω γιατί ο πατέρας μου τα έκανε όλα άνω κάτω γι’ αυτή τη γυναίκα. Και, όσο κι αν μεταλλάσσεται σε beauty queen ανάλογα με τις ανάγκες, παραμένει μία φιλοσοφημένη υπερκαλοσυνάτη καλλονή των λουλουδιών. Κι εγώ –όπως κι εσείς, άλλωστε– έχω την ομορφότερη και καλύτερη μαμά στον κόσμο.

 

Politi_Yakinthi_7

Με τη Χριστίνα σε μικρή ηλικία.

 

Politi_Yakinthi_1

Με τον μεγάλο εγγονό και την κόρη της.


Politi_Yakinthi_2


Politi_Yakinthi_9Σε δίπτυχο εξώφυλλο του περιοδικού ΓΥΝΑΙΚΑ, το 1964. 


Politi_Yakinthi_10

Υακίνθη Καραβίτη και Ζωή Λάσκαρη, οι δύο νικήτριες των Καλλιστείων 1959 και μετέπειτα φίλες.

 

Politi_Yakinthi_11

Στο παρασκήνιο φωτογράφισης μόδας για τη ΓΥΝΑΙΚΑ τον περασμένο Δεκέμβριο. 

 

Politi_Yakinthi_13

Στον χορό του Ησαΐα με τον Νίκο Πολίτη.