Γίνεται να «πέφτουμε με χάρη»; Μια έκθεση στη Λέσβο έχει την απάντηση

Κυριακή, 12/08/2018

 

Ο Νικόλας Βαμβουκλής παρουσιάζει στην Καλλονή μια έκθεση με θέμα την προετοιμασία, το γεγονός και τα μεθεόρτια της γιορτής

Το δελτίο Τύπου ξεκινάει με δυο στίχους από ένα τραγούδι της δεκαετίας του ’60 που λίγο πολύ έχουμε ακούσει όλοι: «It’s my party, and I’ll cry if I want to, you would cry too if it happened to you». Αναφέρει επίσης μια ρήση του Μεξικανού λογοτέχνη και διπλωμάτη Octavio Paz: «Η φτώχεια μας μπορεί να μετρηθεί από τον αριθμό και την μεγαλοπρέπεια των λαϊκών γιορτών μας». Όλα αυτά αποκτούν ιδιαίτερη διάσταση σε μια χώρα όπου από την απλότητα των λαϊκών γιορτών περάσαμε στο μεγάλο οικονομικό «πάρτυ» και τη συνακόλουθη οικονομική κρίση. Στη Λέσχη «Αρίσβη», στο Πνευματικό Κέντρο της Καλλονής στη Λέσβο, η Κ-Gold Temporary Gallery φέρνει τα ζητήματα αυτά στο επίκεντρο και γιορτάζει πέντε χρόνια δράσης με την επετειακή έκθεση «Πώς να Πέσετε με Χάρη». Ο επιμελητής της και ιδρυτής αυτής της «νομαδικής πλατφόρμας σύγχρονης τέχνης», Νικόλας Βαμβουκλής, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα.

  

–Ο τίτλος της έκθεσης έχει στο επίκεντρο το θέμα της πτώσης, ενώ στο σκεπτικό της κυριαρχεί η έννοια της γιορτής. Πώς κατέληξες σε αυτά τα δύο και πώς συνδυάζονται;

Η έκθεση «Πώς να Πέσετε Με Χάρη» αποτελεί μια επετειακή διοργάνωση της K-Gold Temporary Gallery, της πλατφόρμας σύγχρονης τέχνης που ίδρυσα πριν πέντε χρόνια στη Λέσβο. Με αφορμή αυτό το γεγονός, αποφάσισα να εστιάσω στις κοινωνικές λειτουργίες της γιορτής. Ο τίτλος έχει ειρωνική διάθεση. Αντιπαραβάλλει δύο έννοιες σχεδόν αντιθετικές μεταξύ τους – η πτώση σαν γεγονός δεν χαρακτηρίζεται από χάρη, μάλλον το αντίθετο. Έτσι, με έναν περιπαικτικό τόνο, η γιορτή γίνεται το έναυσμα για να συζητήσουμε πώς φτάνουμε στην πτώση, στο τέλος του πάρτυ και πώς τη διαχειριζόμαστε έπειτα. Από καθημερινές πτώσεις, μέχρι πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές.

 

Vamvouklis_6_Greta-Alfaro,-In-Ictu-Oculi,-2009

Greta Alfaro, In Ictu Oculi, 2009, Courtesy the artist

  

–Σχετίζονται όλα αυτά με την οικονομική κρίση;

Η έκθεση εξετάζει μεταξύ άλλων έννοιες όπως η συλλογική κατανάλωση, η διασκέδαση και η υπερβολή. Σε κάποιο βαθμό, σε μια πολιτική και οικονομική κρίση, διαφαίνεται πράγματι ένας παραλληλισμός με τη γιορτή: από την υπερεπαρκή πρόσβαση και σπατάλη χρημάτων και αγαθών φτάνουμε στο τέλος του πάρτυ, τη στιγμή που η γιορτή –και όσοι βρίσκονται μέσα σε αυτή– ξεπερνάει τα όρια, όταν η φούσκα σκάει και η πραγματικότητα δείχνει το σκληρό της πρόσωπο. Το τέλος αυτό, αν και βίαιο, καταλήγει μια ευκαιρία για αλλαγή και αναγέννηση.

 

Vamvouklis_5_Lucy-+-Jorge-Orta,-Wandering,-2009

Lucy + Jorge Orta, Wandering, 2009, Courtesy of the artist

 

–Κάποια από τα έργα έχουν πιο «λαμπερή» αίσθηση, άλλα έως λίγο «παρακμιακή». Πώς συνέθεσες το παζλ και ποια άλλα αντιπροσωπευτικά στοιχεία εντοπίζεις στο σύνολό τους;

Τα έργα επιλέχθηκαν ως αντιπροσωπευτικά μέρη ενός πάρτυ: με σχεδόν σκηνογραφικό τρόπο το καθένα αφηγείται μια προσωπική ιστορία που βασίζεται στην προετοιμασία, το ίδιο το γεγονός και τα μεθεόρτια της εκδήλωσης. Παρατηρούμε με αυτό το τρόπο διάφορες δυναμικές σε ένα πεδίο ισορροπιών και συγκρούσεων και αποτυπώνει κάθε στιγμή του πάρτυ, είτε λαμπερό είτε άκρως παρακμιακό. Καλεσμένοι και οικοδεσπότες –πανηγυρικά σώματα σε διέγερση– παραδίδονται σε ένα εκρηκτικό crescendo. Η γιορτή επιβεβαιώνει ότι είμαστε ζωντανοί και ικανοποιεί την ανάγκη μας να εκτονωθούμε.

  

Vamvouklis_4_Alice-Mann,-Hilary-Kernal-from-the-Elgin-Majorettes,-2018

Alice Mann, Hilary Kernal. Elgin, South Africa, March, 2018, Courtesy of the artist

 

–Θυμάσαι κάποια φορά που εσύ προσωπικά κατάφερες να «πέσεις με χάρη»;

Πιστεύω ότι πέφτω με χάρη καθημερινώς. Η έκθεση αυτή καταδεικνύει θέματα γύρω από τη ταυτότητά μας, τις αξίες μας, τον ίδιο μας τον εαυτό, είτε από όμορφες είτε από άσχημες πλευρές. Θέτει ζητήματα αληθινής ή προσποιητής συμπεριφοράς καθώς, εισερχόμενοι στον στολισμένο τόπο της γιορτής όπου τα όρια δημόσιου και ιδιωτικού χάνονται, επιλέγουμε να επιδείξουμε ή να αποκρύψουμε ποιοι είμαστε, πού ανήκουμε.

 

Vamvouklis_3_Zoe-Williams,-Ceremony-of-the-Void,-2017,-Courtesy-the-artist-and-Galerie-Antoine-Levi,-Paris

Zoe Williams, Ceremony of the Void, 2017, Courtesy the artist and Galerie Antoine Levi, Paris

 

–Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την ίδρυση της K-Gold Temporary Gallery;

Η πλατφόρμα δημιουργήθηκε το 2014 με σκοπό την ενεργοποίηση διάφορων εναλλακτικών χώρων στη Λέσβο για την παρουσίαση καλλιτεχνικών δράσεων που θα φέρουν το κοινό της ελληνικής επαρχίας σε άμεση επαφή με τη σύγχρονη τέχνη. Με τη συμμετοχή τόσο ανερχόμενων όσο και καταξιωμένων δημιουργών, κατορθώνουμε να αναδείξουμε κοινωνικές και πολιτιστικές πτυχές του τόπου. Επιπλέον, καθώς η K-Gold Temporary Gallery αποτελεί νομαδικό πρότζεκτ, ο χαρακτήρας της πλατφόρμας μάς επιτρέπει να συνεργαστούμε και με άλλους φορείς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, εντός ή εκτός του νησιού.

  

Vamvouklis_7_Alvaro-Deprit,-SW,-2011-2017

Alvaro Deprit, SW, 2011-2017, Courtesy of the artist

 

–Τι αντίκτυπο έχει μια τέτοια πρωτοβουλία σε ένα νησί όπως η Λέσβος; 

Η ανταπόκριση και η συμμετοχή του κοινού του νησιού αλλά και των ξένων επισκεπτών είναι ιδιαίτερα θερμή. Οι δράσεις μας είναι ανοιχτές και δωρεάν για όλους και η συνεχής συνεργασία μας με τους παράγοντες της Λέσβου προάγει τη ζύμωση του τοπικού πληθυσμού με την καλλιτεχνική δημιουργία εν τω μέσω αυτής της παγκόσμιας ανθρωπιστικής κρίσης. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από όλες τις ηλικίες που ενισχύει τη θέση ότι η τέχνη κατέχει σημαντικό ρόλο στην αφύπνιση της νησιωτικής κοινότητας. Πέρα από τη καθιερωμένη καλοκαιρινή μας έκθεση με νέες αναθέσεις έργων, πραγματοποιούμε εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά, προβολές, περφόρμανς, συζητήσεις και εκδόσεις.

  

Vamvouklis_8_ΣΕΡΑΠΙΣ,-Washing-Hands,-2018

ΣΕΡΑΠΙΣ, Washing Hands, 2018, Courtesy Serapis Maritime Corporation


–Πώς θα σύστηνες τον εαυτό σου σε όσους δεν σε γνωρίζουν;

O Νικόλας Βαμβουκλής γεννήθηκε το 1990 στη Μυτιλήνη. Απόφοιτος Φιλοσοφίας από το Πανεπιστήμιο Κρήτης και Χορού από την Εθνική Λυρική Σκηνή, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις Εικαστικές Τέχνες και Επιμελητικές Σπουδές στη Nuova Accademia di Belle Arti Milano. Πρότζεκτ του έχουν παρουσιαστεί στο Prague Quadrennial, Triennale Milano, Tate Modern και Fondazione Sandretto Re Rebaudengo ενώ έχει συνεργαστεί με το Bejart Ballet Lausanne και το Marina Abramović Institute. Το 2015 συμμετείχε στο Πρόγραμμα Ανταλλαγής Επιμελητών του Οργανισμού ΝΕΟΝ σε συνεργασία με τη Whitechapel Gallery. Το 2017 έλαβε το Βραβείο Σύγχρονης Τέχνης του Fondazione Francesco Fabbri. Ο Βαμβουκλής είναι επιμελητής της Gallerie delle Prigioni και της συλλογής τέχνης του Luciano Benetton ενώ είναι μέλος της επιμελητικής ομάδας της Mediterranea Biennale του 2020 στο Σαν Μαρίνο. Είναι ο ιδρυτής της K-Gold Temporary Gallery.

 

* Eγκαίνια: Παρασκευή 10 Αυγούστου 2018, 20:00. Διάρκεια έως 2 Σεπτεμβρίου 2018.


Δείτε εδώ το instafeed του gynaikamagazine.gr

Συνέντευξη: Πάρης Κορμαρής

Tags: