Γιατί κανείς δεν πίστευε την Κασσάνδρα; Η Ιώβη Φραγκάτου ξέρει

Τρίτη, 28/08/2018

 

Η ηθοποιός Ιώβη Φραγκάτου ετοιμάζεται να εμφανιστεί στο Ηρώδειο ως Κασσάνδρα στην τραγωδία «Αγαμέμνων» του Αισχύλου, υποδυόμενη μια ηρωίδα που, όπως λέει, «είναι το σύμβολο της αλήθειας»

Προίκα της Κασσάνδρας ήταν η ικανότητά της να προβλέπει το μέλλον και κατάρα της ότι δεν την πίστευε κανείς. Ήταν η κόρη του βασιλιά της Τροίας, Πρίαμου, και μετά τέλος του Τρωικού πολέμου έπεσε στον κλήρο του κατακτητή Αγαμέμνονα, ο οποίος την ερωτεύτηκε με πάθος και την πήρε μαζί του επιστρέφοντας στο Άργος. Εκεί τοποθετείται η τραγωδία του Αισχύλου «Αγαμέμνων», που ξεκίνησε φέτος την καλοκαιρινή της περιοδεία από την Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, και θα παρουσιαστεί για μία και μοναδική παράσταση στο Ηρώδειο, την Παρασκευή 31 Αυγούστου, πριν συνεχίσει για επόμενους σταθμούς (αναλυτικά το πρόγραμμα στο τέλος του άρθρου).

 

Iovi 

 

«Η Κασσάνδρα είναι το σύμβολο της αλήθειας», λέει η Ιώβη Φραγκάτου, που υποδύεται την αιχμάλωτη πριγκίπισσα. «Δεν την πίστεψε ποτέ κανένας, όμως δεν διαψεύστηκε ποτέ». Ποιος έφταιγε γι’ αυτό; Σύμφωνα με μια εκδοχή του μύθου ο Απόλλων, που της έδωσε το χάρισμα της μαντικής ζητώντας σε αντάλλαγμα τον έρωτά της. Όταν εκείνη αρνήθηκε, ο θεός την καταράστηκε να μη δίνει κανένας πίστη στις προφητείες της. Στον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου βρίσκει απέναντί της την Κλυταιμνήστρα, που ζητά εκδίκηση για τη θυσία της Ιφιγένειας ακολουθώντας τον κύκλο του αίματος του οίκου των Ατρειδών. Για την Ιώβη Φραγκάτου ο ρόλος της Κασσάνδρας ήταν όπως λέει «δώρο» και το τίμησε με την αφοσίωση και το πάθος που τη χαρακτηρίζουν σε ό,τι κάνει.

 

Iovi_2

 

– Είναι αναπόσπαστο κομμάτι του καλοκαιριού στην Ελλάδα το ανέβασμα παραστάσεων σε ανοιχτά θέατρα και οι τραγικοί έχουν πάντα την τιμητική τους. Τι σημαίνει για σένα το ανέβασμα του «Αγαμέμνονα» αυτή τη χρονική στιγμή;

Μέσα από τα κείμενα των αρχαίων μπορείς να κάνεις μια τεράστια πνευματική αναζήτηση. Ο Αισχύλος είναι διαχρονικός αφού στο έργο του φωτίζει ανθρώπινες συμπεριφορές τις οποίες βιώνουμε μέχρι και σήμερα.

 

– Πώς είναι η μέχρι τώρα εμπειρία από την παρουσίαση του έργου στην Επίδαυρο και τα σημεία στην Ελλάδα που ακολούθησαν;

Η παρουσίαση του έργου του Αγαμέμνονα είναι ένα πανέμορφο ταξίδι και κάθε παράσταση είναι για μένα μια καινούργια πρόκληση. Ζω πολύ έντονα τον ρόλο μου και θεωρώ ότι ήταν δώρο για μένα να υποδυθώ την Κασσάνδρα. Μία ιδιαίτερη στιγμή της περιοδείας μας μέχρι στιγμής, ήταν στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης στα Γιάννενα, η οποία πραγματοποιήθηκε σε πολύ συγκινητικό κλίμα, καθώς παίχτηκε αμέσως μετά τα γεγονότα της φονικής πυρκαγιάς.

 

– Πόσο καθορίζει ο χώρος και οι διαφορές από μέρος σε μέρος μια τέτοια παράσταση; 

Η χωρητικότητα και η ακουστική του κάθε θεάτρου παίζουν μεγάλο ρόλο στην καλή απόδοση. Η προσέλευση, η επικοινωνία με τον κόσμο και το χειροκρότημα είναι επίσης καθοριστικά για την επιτυχία ή την αποτυχία της παράστασης.

 

– Πώς θα όριζες την ηρωίδα που υποδύεσαι;

Ένα αγρίμι με αλάνθαστη διαίσθηση. Η Κασσάνδρα είναι το σύμβολο της αλήθειας. Δεν την πίστεψε ποτέ κανένας, όμως δεν διαψεύστηκε ποτέ! Είναι ένα κομμάτι του μυαλού μας που προσποιούμαστε ότι δεν υπάρχει, αλλά είναι εκεί να μας θυμίζει ότι δεν πρέπει να αρνούμαστε την πραγματικότητα.

 

Iovi_Kassandra

Η Ιώβη Φραγκάτου ως Κασσάνδρα στην παράσταση «Αγαμέμνων», σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις. Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφίδας


– Διαβάζω στο σημείωμα του σκηνοθέτη: «Ευτυχισμένος είναι εκείνος που κατάφερε ν’ απαλλαγεί απ’ τις ελπίδες και τις προσδοκίες του και έμαθε την υπομονή». Πώς σου φαίνεται αυτό σε σχέση με τον δικό σου, προσωπικό ορισμό για την ευτυχία;

Υπάρχει ένας μεγάλος βαθμός αλήθειας σε αυτό. Όταν γεμίζουμε το μυαλό μας με υπερβολικές προσδοκίες είναι πολύ πιο εύκολο να απογοητευτούμε στο μέλλον. Οι προσδοκίες μας πρέπει να είναι ρεαλιστικές και να στοχεύουν στο να μας κάνουν περισσότερο «θετικούς» στη ζωή. Το καθετί απαιτεί χρόνο, φροντίδα και υπομονή για να γίνει σωστά.

 

– Στο βιογραφικό σου κυριαρχεί το θέατρο, ωστόσο υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα, όπως η μουσική και ο χορός. Ποια είναι η ιδανική καριέρα για σένα;

Ιδανική καριέρα για μένα είναι ό,τι κάνω να το κάνω με πάθος και όρεξη και μέσα από τη δουλειά μου να αναζητώ την αγάπη, την αλήθεια και τη λύτρωση.

 

– Σε προσωπικό επίπεδο, πώς θα περιέγραφες τον εαυτό σου;

Ατίθαση, επίμονη, πεισματάρα.

 

– Έχεις ξαναεμφανιστεί στο Ηρώδειο; Είναι για τον ερμηνευτή μια «μικρογραφία» της Επιδαύρου ή κάτι τελείως διαφορετικό;

Έχω εμφανιστεί αρκετές φορές στο παρελθόν στο Ηρώδειο. Πρόκειται για μια πολύ όμορφη τοποθεσία, ένα ιδιαίτερο μέρος, φορτισμένο με ιστορία στη συνείδηση των καλλιτεχνών. Παρ’ όλα αυτά θεωρώ ότι η ενέργεια και το υποβλητικό περιβάλλον της Επιδαύρου είναι μοναδικά.

 

Iovi_Kassandra_2

Σε σκηνή από την παράσταση. Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφίδας 


– Διάβαζα σε συνέντευξη που έδωσες πριν δύο χρόνια ότι σε ρωτούσαν «Τι αισθάνεστε για την “τραγωδία” της σημερινής Ελλάδας;» και σκεφτόμουν ότι δυστυχώς και σήμερα παρακολουθούμε γύρω μας τραγωδίες. Πώς αισθάνεσαι με την τρέχουσα πραγματικότητα;

Η πρόσφατη τραγωδία με τις φονικές πυρκαγιές μου προκάλεσε τεράστια λύπη, αλλά και οργή. Εμείς οι ίδιοι οφείλουμε να δείξουμε έμπρακτα πως σεβόμαστε το διπλανό μας και τη φύση, με το να γίνουμε μέρος μίας πιο οργανωμένης κοινωνίας. Βεβαίως υπάρχει και κάτι θετικό σε όλα αυτά και αυτό είναι η ανιδιοτελής προσφορά των εθελοντών και η ανέλπιστη ανταπόκριση του κόσμου όλο αυτό το διάστημα.

 

– Αναπόσπαστο κομμάτι μιας αρχαίας τραγωδίας είναι η κάθαρση. Πού πιστεύεις ότι θα μπορούσαμε να την αναζητήσουμε όσον αφορά τα σύγχρονα δεινά;

Κάθαρση σημαίνει να φτάνεις στην πρώτη αγνότητα της ψυχής μέσα από τη θυσία, τον πόνο και την τιμωρία. «Δι’ ἐλέου καί φόβου περαίνουσα τήν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν», λέει ο Αριστοτέλης στον ορισμό του για την τραγωδία. Μέσα από τη συμπόνια και τον φόβο για τη μοίρα του τραγικού ήρωα, οδηγούμαστε σε μία ενσυναίσθηση που έχει να κάνει με τα δικά μας παθήματα. Μπαίνουμε δηλαδή στη θέση του άλλου, περνάμε τις ίδιες συναισθηματικές διακυμάνσεις, συμπάσχουμε και τελικά, όταν το πρόβλημα βρίσκει λύση, έχουμε απαλλαχθεί από όλα τα αρνητικά συναισθήματα.

 

– Έχεις ανακοινώσιμα σχέδια για τον ερχόμενο χειμώνα;

Είμαι σε συζητήσεις για μία ταινία, αλλά ακόμη δεν μπορώ να πω περισσότερα!

 

Agamemnon3

Ο Γιάννης Στάνκογλου υποδύεται τον Αγαμέμνονα και τον Αίγισθο. Φωτογραφία: Πάτροκλος Σκαφίδας 

 

Οι επόμενοι σταθμοί της παράστασης «Αγαμένων», με τους Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννη Στάνκογλου, Αργύρη Πανταζάρα, Ιώβη Φραγκάτου, Θοδωρή Κατσαφάδο και 12μελή χορό, είναι οι εξής:

  

31 Αυγούστου

ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ

 

3 Σεπτεμβρίου

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ

 

5 Σεπτεμβρίου

ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

 

6 Σεπτεμβρίου

ΠΑΤΡΑ, ΡΩΜΑΪΚΟ ΩΔΕΙΟ

 

7 Σεπτεμβρίου

ΕΛΕΥΣΙΝΑ, ΠΑΛΑΙΟ ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ

 

17 Σεπτεμβρίου

ΒΡΙΛHΣΣΙΑ, ΘΕΑΤΡΟ «ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ»

 

18 Σεπτεμβρίου

ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ, ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ «ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΓΓΟΣ»

 

19 Σεπτεμβρίου

ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΙΝΤΗΣ»


Agamemnon_1

Μαρία Πρωτόπαππα και Αργύρης Πανταζάρας.

Συνέντευξη: Πάρης Κορμαρής

Tags: