Φαράχ Παχλαβί: Πώς η τελευταία αυτοκράτειρα του Ιράν δημιούργησε μία από τις μεγαλύτερες συλλογές έργων τέχνης

Πέμπτη, 29/11/2018

 

Το πανάκριβο βιβλίο της Φαράχ Παχλαβί για τη μοναδική συλλογή έργων τέχνης που φυλάσσεται στην Τεχεράνη

Είναι μία από τις μεγαλύτερες συλλογές έργων μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, αξίας περίπου 3 δισ. δολαρίων. Ωστόσο, το μεγαλύτερο διάστημα τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες έμεινε κλειδωμένη σε ένα υπόγειο στην Τεχεράνη.

Και τώρα, η χήρα του τελευταίου σάχη του Ιράν αποκαλύπτει πώς συνέβαλε η ίδια στη δημιουργία της. Η συλλογή, την οποία δεν μπόρεσε να  ξαναδεί ποτέ, περιλαμβάνει έργα του Πικάσο, του Βαν Γκογκ, του Ρόθκο και του Πολλόκ, και ενός πορτρέτου του Αντι Γουόρχολ που κατέστρεψαν οι επαναστάτες.

Ή Φαράχ Ντιμπά, μετέπειτα Φαράχ Παχλαβί, τρίτη σύζυγος του σάχη Μοχάμεντ Ρεζά Παχλαβί (ο γάμος τους έγινε το 1959),  ήταν η πρώτη και επισήμως η τελευταία αυτοκράτειρα του Ιράν,  η οποία ζει εξόριστη από τότε που η επανάσταση του 1979 ανέτρεψε τον άντρα της. Η 80χρονη, σήμερα, Φαράχ Παχλαβί, συνυπογράφει ένα βιβλίο για αυτή την πολύτιμη συλλογή, που η τιμή του ανέρχεται στα 845 δολάρια (περίπου 750 ευρώ).

 Eternity’s Gate, λιθογραφία του Βίνσεντ βαν Γκονγκ (1882), Tehran Museum of Contemporary Art

Eternity’s Gate, λιθογραφία του Βίνσεντ βαν Γκονγκ (1882), Tehran Museum of Contemporary Art

 

Την δεκαετία του 1970, η Φαράχ ενθάρρυνε την κυβέρνηση τής, πλούσιας σε πετρέλαιο, χώρας της να επενδύσει στην σύγχρονη τέχνη, λέγοντας: «Όλος ο κόσμος έχει αρχαία ιρανική τέχνη. Δεν αντέχουμε (οικονομικά) να αποκτήσουμε αρχαία τέχνη από τον υπόλοιπο κόσμο. Γιατί όχι μοντέρνα τέχνη, από ιμπρεσιονιστές μέχρι σύγχρονους;»

 Στη συλλογή, που παρουσιάστηκε το 1976 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Τεχεράνης, γράφουν οι Times του Λονδίνου, περιλαμβάνεται και το «Mural on Indian Red Ground», έργο που θεωρείται ο πιο πολύτιμος πίνακας του Τζάκσον Πόλοκ. Για την ακρίβεια το 2010 εκτιμήθηκε από τους Sotheby’s σε 250 εκατ. δολάρια.

Η Φαράχ είχε την τύχη να γνωρίσει μερικούς από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του κόσμου. Με τον Γουόρχολ συναντήθηκε σε ένα πάρτι στο Λευκό Οίκο. «Έπρεπε να τρέχω από το Κόκκινο Δωμάτιο στο Πράσινο Δωμάτιο και από κει στο Μπλε Δωμάτιο επειδή η αυτοκράτειρα με ακολουθούσε και φοβόμουν ότι θα μου ζητούσε να χορέψουμε», είπε πει κάποτε για εκείνη τη συνάντηση ο Γουόρχολ στον φίλο του Μπομπ Κολατέλο…

Αλλά η αυτοκράτειρα δήλωσε στους Times ότι «Δεν ήταν αλήθεια! Ήθελα να του μιλήσω. Αν τον ακολουθούσα ήταν για να του κάνω ερωτήσεις». Τελικά, την επόμενη χρονιά τον έπεισε να πάει στην Τεχεράνη και να της κάνει ένα πορτρέτο, το οποίο, όμως, αργότερα βανδαλίστηκε από τους επαναστάτες. «Είναι ανόητοι», είπε, «Θα μπορούσαν να το πουλήσουν για πολύ περισσότερα χρήματα».

 IRANMODERN-1024x1024

Διαβάστε περισσοτερα στο Protagon.gr