Τι σχέση είχε ο Oscar Abolafia με τους σταρ της εποχής του;

Σάββατο, 05/01/2019

 

Τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, λίγοι φωτογράφοι στη Νέα Υόρκη ήταν γνωστοί με το μικρό τους όνομα, όπως οι χολιγουντιανοί αστέρες που απαθανάτιζαν. Ο Oscar Abolafia ήταν ένας από αυτούς και ένα λεύκωμα με φωτογραφίες του αναβιώνει μια εποχή που οι μύθοι είχαν άλλο εκτόπισμα

Τη δεκαετiα του ’60, οι αδερφοί Οscar και Louis Abolafia ήταν δημοφιλείς στο Γκρίνουιτς Βίλατζ και τα περισσότερα βράδια τριγυρνούσαν στα καλύτερα στέκια τoυ Μανχάταν. Mε ρίζες στη γνωστή σεφαραδίτικη οικογένεια του Ισπανού φιλοσόφου και εισηγητή της Καμπάλα Abraham Abulafia, μεγάλωσαν, όπως έχει πει ο Oscar, στη λάθος πλευρά του Μπρόντγουεϊ, με τον πατέρα τους να προσπαθεί να εξασφαλίσει τα προς το ζην με ένα ανθοπωλείο και τη μητέρα τους να τηρεί κατά γράμμα τις εβραϊκές παραδόσεις. Ο Louis ήταν έξι χρόνια μικρότερος από τον αδερφό του, αλλά πιο δραστήριος λόγω καλλιτεχνικής φλέβας. Ακτιβιστής και εκκεντρικός, ο διοργανωτής πολυάριθμων καλλιτεχνικών happenings, όπου συμμετείχε όλη η εναλλακτική σκηνή της Νέας Υόρκης, ήταν για τον νεοϋορκέζικο Τύπο ο «Love King». Εξέδιδε την εφημερίδα αντικουλτούρας Abolafia’s Luv, οργάνωνε εκθέσεις τέχνης και συναναστρεφόταν τον Bob Dylan, τη Yayoi Kusama, τον Andy Warhol, τον ποιητή της γενιάς των μπητ Allen Ginsberg, την αντισυμβατική σύζυγο του Καναδού πρωθυπουργού Margaret Trudeau και τον Satsvarūpa Dāsa Gosvāmī, ιδρυτή του κινήματος Hare Krishna. Ο Οscar ήταν λιγότερο επικοινωνιακός, αλλά ακολουθούσε τον αδερφό του κατά πόδας, χωρίς να αποχωρίζεται ποτέ τη φωτογραφική μηχανή του.

 

plat_cover_herdruk

Ο Jack Nicholson στο opening της ταινίας "Πέντε Εύκολα Κομμάτια", 1970, και στο εξώφυλλο της έδοσης "Icons by Oscar". 


Το 1968, ο Louis είχε την τρελή ιδέα να κατέβει υποψήφιος για την προεδρία των ΗΠΑ, απέναντι στον Richard Nixon, με το κόμμα Γυμνιστών – όχι τόσο γιατί είχε πραγματικές πολιτικές φιλοδοξίες, όσο γιατί ήθελε να τραβήξει πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας. Ο Oscar τον φωτογράφισε γυμνό για την αφίσα της καμπάνιας του –με σύνθημα «Τι έχω να κρύψω;»– και το θέμα προκάλεσε ποικίλα σχόλια, με τα αδέρφια να έχουν «ελευθέρας» από τα πάρτι του Warhol μέχρι τα κλαμπάκια όπου σύχναζαν ο Ginsberg με τον Kerouac και τον Burroughs. Ο Oscar φωτογραφίζει ό,τι βλέπει μπροστά του – μόνο που αυτό που βλέπει είναι η ιστορία. Προτείνει τις φωτογραφίες στον William Vandivert, ένα από τα ιδρυτικά μέλη του πρακτορείου Magnum, που δέχεται να τον βοηθήσει. Στήνει το στούντιό του στη West 46 Street, αλλά τα οικονομικά δεν πάνε καλά και αποφασίζει να βγει στον δρόμο, ακολουθώντας τα λόγια του σπουδαίου Γάλλου φωτογράφου Cartier-Bresson: «Δεν αναζητώ την τέλεια στιγμή γιατί δεν υπάρχει τέλεια στιγμή».

 

mendo-book-icons-by-oscar-abolafia-06-2000x2500-c-default

Ο Andy Warhol και η Leigh Taylor-Young σε κλαμπ της Νέας Υόρκης, 1967. 

 

Από τα πάρτι της εναλλακτικής γενιάς των ’60s, ο Oscar καταλήγει στα πάρτι των χολιγουντιανών αστέρων και τα παρασκήνια των ταινιών James Bond και του The Tonight Show, που χρειάζονταν φωτογράφο. Ακολουθεί τους Beatles, τον Elvis, τον Sinatra, τον Mick Jagger, τον Dali, τη Cher, την Grace Kelly, γίνεται φίλος με όλους και φωτογραφίζει αυτούς που την επόμενη μέρα θα γίνονταν είδωλα αλλά δεν το ήξεραν ακόμα. Στην πρώτη του συνεργασία με το περιοδικό Harper’s Bazaar έρχονται να προστεθούν το Vanity Fair και το People, ενώ στο πορτφόλιό του φιγουράρουν ακόμα και πορτρέτα των Kennedy. Σε μία από αυτές τις αποστολές συναντά και την Bette Davis, που του λέει, μάλλον με καυστική διάθεση, «Oscar ήταν το μεσαίο όνομα του πρώτου άντρα μου!» και του χαρίζει τελικά ένα από τα πιο εκφραστικά πορτρέτα της.

 

mendo-book-icons-by-oscar-abolafia-05-2000x2500-c-default-(1)

Ο Robert Redford στα σετ της ταινίας "Η Γέφυρα του Άρνεμ", 1977.


Επί 50 χρόνια δημοσιεύει στα μεγαλύτερα περιοδικά του κόσμου χιλιάδες φωτογραφίες από τη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ. «Όλοι θέλουν να φωτογραφηθούν από τον Oscar», γράφουν οι New York Times, αποδίδοντάς του φόρο τιμής και καθιερώνοντάς τον με το μικρό του όνομα. Όταν πεθαίνει ο αδερφός του, το 1995, από υπερβολική δόση, αποσύρεται και επιστρέφει ξανά πρόσφατα. Φωτογραφίζει ακόμα και σήμερα, σε ηλικία 83 χρόνων, τους νέους αστέρες, αλλά δεν πιστεύει ότι μπορεί να επαναληφθεί η εποχή του μύθου. Όχι γιατί τώρα όλα είναι στο φως, αλλά γιατί δεν υπάρχουν οι συνθήκες που γεννούσαν τους ανθρώπους που ήθελαν να φτιάξουν τον κόσμο – και ως ένα σημείο, τελικά, τα κατάφεραν.

 

mendo-book-icons-by-oscar-abolafia-03-2000x2500-c-default-(1)

Η Lucille Ball στο πάρτι μετά την πρεμιέρα του μιούζικαλ Mame, 1974. 


Το 2016, εκδίδει το πρώτο βιβλίο της καριέρας του, Ιcons by Oscar, από τον ολλανδικό εκδοτικό οίκο Terra Lannoo –η σχέση του με τη χώρα χρονολογείται από το 1970, όταν παντρεύτηκε την Ολλανδή καλλονή Joke–, το οποίο εξαντλήθηκε. Το υλικό επανακυκλοφορεί σήμερα μαζί με ανέκδοτες φωτογραφίες σε έναν τόμο 236 σελίδων. Ωδή στη νοσταλγία μιας ασπρόμαυρης εποχής ενός πολύχρωμου κόσμου.

 

mendo-book-icons-by-oscar-abolafia-01-2000x2000-c-default-(1)

Η Ann-Margret στα Grammy, 1975. 

 

1488812959-2000x2500-c-default-(1)

Ο Salvador Dali στο ξενοδοχείο St. Regis, 1967.

 

1488786051-2000x2500-c-default-(1)

Ο Michael Jackson στο Studio 54, 1978.

 

mendo-book-icons-by-oscar-abolafia-14-2000x1500-c-default-(1)

Ο Mick Jagger έξω από το ξενοδοχείο The Pierre, 1977.

Κείμενο: Τατιάνα Οικονομίδου

Tags: